The Miracle of Bern

Originaltitel: Das wunder von Bern
Regissör:Sönke Wortmann
Utgivningsår:2003

Om The Miracle of Bern:

Två historier knyts till det tyska vinnarlaget i 1954 års världsmästerskap i fotboll. En familj återförenas då fadern kommer hem efter tretton år i ett ryskt fångläger. En ung reporter och hans fru bevittnar och rapporterar från mästerskapet. Fotbollen är det röda snöret mellan dessa historier och blir en katalysator för filmens huvudsakliga relationer.

Titel: Saint Ralph
Originaltitel: Saint Ralph
Regissör: Michael McGowan
År: 2004
Genre: Drama, Komedi
Saint Ralph

Louise Klamroth, Peter Lohmeyer, Johanna Gastdorf, Mirko Lang, Birthe Wolter, Katharina Wackernagel, Lukas Gregorowicz, Péter Franke, Sascha Göpel

Rochus Hahn, Sönke Wortmann

Drama, Komedi

Tyskland
Med i listor: Fotboll
Diskussioner om The Miracle of Bern  (0 diskussioner)
Kommentarer om The Miracle of Bern (13 st)
Rai (Anmäl)   1/11 2018
Var länge sedan jag såg den, men mins den som helt ok...
paninaro (Anmäl)   10/9 2014
Lite för mycket familjefilm, stryker alldeles för brett med de sentimentala penseldragen och det är överhuvudtaget ganska förutsägbart från början till slut. Men jag faller ändå för det här. Filmen tar upp ändå en del mörka bitar med det tyska efterkrigssamhället och det tar sig efter den något taffliga inledningen. De minutiöst återskapade matchsekvenserna med de klassiska matchkommentarerna är fantastiskt gjorda. Och det är ju bra fint på slutet. Deutschland ist Weltmeister!
Nemralis (Anmäl)   22/11 2012
Fin, men ofta övertydligt sentimental, berättelse. Nästan familjefilmsnivå med ett fåtal lite mer intensva scener och en story där allt ordnar upp sig på ett relativt problemfritt vis. Men det är välgjort och välspelat, klart tillräckligt för att hålla intresset uppe.
Cyeq (Anmäl)   8/12 2008
är inte specielt imponerad av denna film så det blir bara en tvåa, tyvärr
Dumeniendo (Anmäl)   28/1 2008
såg den på tyskan i skolan & fattade väl inte riktigt allt vilket givetvis drog ner upplevelsen, men som fotbollsspelare måste jag ändå ge den en trea.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till The Miracle of Bern