Dawn of the Dead

Originaltitel: Dawn of the Dead
Regissör:Zack Snyder
Utgivningsår:2004

Om Dawn of the Dead:

När något pestliknande sprider sig och skapar arméer av köttätande zombies söker en sjuksköterska, en polis och ytterligare några överlevande sin tillflykt till ett köpcentrum där de slåss för sina liv. Nyinspelning av Romeros klassiska film.
Se filmen på CDON

År: 1998
Genre: Komedi, Skräck
Film nr.: 12086
Bio-Zombie

Sarah Polley, Ving Rhames, Jake Weber, Mekhi Phifer, Michael Kelly, Lindy Booth, Kevin Zegers, Matt Frewer, Michael Barry, Kim Poirier, Ty Burrell, Jayne Eastwood, Boyd Banks, Inna Korobkina

James Gunn (II)

Drama, Action, Thriller, Skräck

USA, Kanada, Japan, Frankrike

Recension Dawn of the Dead

- Silverbullit skriver:
Detta är nyinspelningen av George A. Romeros andra del i den klassiska serien Night of the living Dead, Dawn of the Dead och Day of the Dead. Vad som är generellt känt, ja som vi alla vet, är hur bra uppföljare och nyinspelningar är. Men ibland… Aliens, T2, Halloween 2, The Thing kommer undantagen som bekräftar regeln, Dawn of the Dead är ett av dessa! Vilken otrolig lättnad! Själv är jag ett...

Recension av Dawn of the Dead - Läs hela!

Med i listor: Norrköping Filmfestival Flimmer 2004, Skräck Top 50
Filmnummer: 19042
Diskussioner om Dawn of the Dead  (0 diskussioner)
Kommentarer om Dawn of the Dead (977 st)
KyLLo (Anmäl)   02:24 17/6
Någon i kommentarerna frågade: "Älskar självklart Romero's rullar men har alltid undrat: Om zombies nu är så sjukt långsamma o stela, vem fan lyckas bli biten?". Jag tycker att svaret är enkelt. Bara att titta på Romeros filmer. Zombier stannar inte upp, och de förökar sig. På så sätt kan de hinna ifatt folk och omringa dem med tiden. Sedan spelar det in hur folk beter sig. Det är ofta att de söker sig till zombieplatserna eller befinner sig där blir överrumplade, de försöker ofta barrikadera sig i närheten och attackera istället för att fly området och tillkalla förstärkning. Att zombier är stela och långsamma är det varken Romero eller någon annan filmmakare som har hittat på, utan det kommer från en myt eller sanning (vilket man vill tro på). Det förklarar deras beteenden. Och därför går det inte att förändra zombier. Är det däremot bara smittade eller mutanter är förutsättningarna helt annorlunda. I den här filmen är uppenbarligen inte zombier och alltså ska den inte marknadsföras som det heller. Att sedan både försöka rida på Romeros framgångsvåg och förkasta bakgrunden är oförlåtligt. Snyder/Gunn hade kunnat göra action om smittor, mutanter eller vad som helst istället.
AngelsDiary (Anmäl)   31/3 2018
Första skräckfilmen jag såg helt ensam, minns den som super bra jätte spännande så hade lite förväntningar helt ärligt.. Men nu kändes det bara meh.. Börjar dåligt, mitten var väl okej och slutet var okej.
Stygga-Vargen (Anmäl)   11/10 2017
I min mening är den här filmen inte alls särskilt bra.
RadioSaga (Anmäl)   9/4 2017
Tycker denna är väldigt sevärd - spännande och levererar en del riktigt bra scener!
Tatty (Anmäl)   28/9 2016
Ganska bra film fast jag inte gillar vissa zombie filmer. Denna filmen var inte så brutal och läskig så den gick att se för min del.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Dawn of the Dead