De 400 slagen

Originaltitel: Les quatre cents coups
Regissör:François Truffaut
Utgivningsår:1959

Om De 400 slagen:

Franskt drama om 14-årige starka Antoine Doinel vars föräldrar inte visar särskilt stort intresse för honom. Det skall komma att krävas mycket av Antoine för att han ska erkänna sin lidelse.

Titel: Den första kärleken
Originaltitel: Kes
Regissör: Ken Loach
År: 1969
Kes – falken
Titel: Zamri, umri, voskresni!
Originaltitel: Zamri, umri, voskresni!
Regissör: Vitalij Kanevskij
Regissör: Jean Vigo
År: 1933
Genre: Drama, Komedi
C i uppförande

Jean-Pierre Léaud, Claire Maurier, Albert Rémy, Guy Decomble, Georges Flamant, Patrick Auffray

François Truffaut, Marcel Moussy

Drama, Kriminalare

The 400 Blows

Frankrike

Recension De 400 slagen

- Kubrick sätter betyg 3 och skriver:
Enormt överskattad film som enligt många är en klassiker, en av dom första i den nya franska vågen. Handlar om en 13-årig pojke i Paris som har problem hemma och i skolan, han börjar skolka och stjäla. Hans pappa anmäler honom till polisen och han åker in på ungdomshem. Det märks att detta är en av Truffauts första filmer (hans tredje) oerfarenheten och bristen på fantasi gör filmen tråkig, enormt...

Recension av De 400 slagen - Läs hela!

Med i listor: 50-tal Top 50, Franska nya vågen
Diskussioner om De 400 slagen  (0 diskussioner)
Kommentarer om De 400 slagen (240 st)
andmoreagain (Anmäl)   22/11 2018
Franska ny vågen kickstartade med denna film för att sedan bara tappa. Inget går upp mot den här filmen och den bekräftar verkligen Truffauts kreativitet. Godard.
Filmfantast86 (Anmäl)   23/10 2017
Supernaut (Anmäl)   15/5 2016
Vacker och rå.
Dele (Anmäl)   11/1 2015
En lågmäld och fin realistisk barndomsskildring ur konsekvenserna av frånvarande föräldrar och ett alltför auktoritärt vuxet förhållningssätt.
Krille80 (Anmäl)   3/1 2015
Jag gillar filmen och dess foto och regi och jag fick en bra och fin filmstund men någonstans tror jag ändå att det faktum att jag inte drogs in fullständigt i berättandet hindrade mig från att få en fantastisk filmstund. 3+
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till De 400 slagen