De älskande vid polcirkeln

Originaltitel: Los amantes del Círculo Polar
Regissör:Julio Medem
Utgivningsår:1998

Om De älskande vid polcirkeln:

Allt börjar en eftermiddag 1980 då Anna och Otto, 8 år gamla, av en slump hamnar i baksätet på samma bil. Därefter vävs deras liv samman, de förlorar greppet om världen runt omkring och cirkeln de påbörjar sluts inte förrän sjutton år senare i Finland, precis vid polcirkeln.

Titel: En långvarig förlovning
Originaltitel: Un long dimanche de fiançailles
Regissör: Jean-Pierre Jeunet
Originaltitel: Otac na sluzbenom putu
Regissör: Emir Kusturica
År: 1985
När pappa var borta

Najwa Nimri, Fele Martinez, Nancho Novo, Maru Valdivielso, Peru Medem, Sara Valiente, Víctor Hugo Oliveira, Kristel Díaz, Pep Munné, Jaroslaw Bielski, Rosa Morales, Joost Siedhoff, Beate Jensen, Petri Heino, Outi Alanen

Julio Medem

Drama, Romantik

The Lovers from the North Pole, The Lovers of the Arctic Circle

Spanien, Frankrike
Med i listor: Filmfrossa på Hagabion 2006, Norrköping Filmfestival Flimmer 2000, Triangelfilmretrospektiv på Kino i Lund 2007
Diskussioner om De älskande vid polcirkeln  (0 diskussioner)
Kommentarer om De älskande vid polcirkeln (145 st)
Filmfantast86 (Anmäl)   25/10 2017
ModestyWilde (Anmäl)   1/12 2013
Superb och oförglömlig film, som är annorlunda och mycket njutbar. En film som inte liknar särskilt mycket annat och som känns in i hjärtat. Så långt från Hollywood man kan komma - och riktigt bra! Välgjord, välspelad, trovärdig och en riktig kärleksklassiker! Varken högtravande eller överskattad - bara speciell och väldigt, väldigt sevärd - särskilt för filmfantasten med lite högre krav!
divaad (Anmäl)   28/2 2013
Första halvan är magisk! Andra halvan är sämre, men utan att vara dålig. Betyget landar på en stabil fyra och jag ser fram emot att plöja igenom fler av Medems tidigare filmer.
Czechflash (Anmäl)   20/8 2011
Inleder bra och med en slags magi som gör att jag förväntar mig en riktigt bra film. Men ju äldre Otto och Ana blir, ju mindre gillar jag karaktärerna. Den äldsta Ana tycker jag t.ex. inte är lik de två yngre versionerna och då tappar jag kopplingen till karaktären. Synd för det hade kunnat bli något. Ändå sevärd om man är beredd på en dyster film.
lekke (Anmäl)   13/11 2010
Märklig, men inte ointressant, kärlekshistoria. Märklig pga den lite lätt högtravande estetik som präglar filmens berättelse om sammanträffanden. Vet inte riktigt vad den vill likna, eller vill säga mig för den delen, men... jo, visst kan man se den! "Sex & Lucia" är snäppet bättre.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till De älskande vid polcirkeln