De älskande

Originaltitel: Les amants
Regissör:Louis Malle
Utgivningsår:1958

Om De älskande:

Jeanne Tournier är förmöget gift, men känner sig tom inombords och uttråkad av sitt kärleksliv vilket får henne att ha två mycket olika utomäktenskapliga affärer.

Titel: Äventyret
Originaltitel: Le Beau Serge
Regissör: Claude Chabrol
År: 1958
Vännerna
Titel: Kommer du ihåg Dolly Bell?
Originaltitel: Sjecas li se, Dolly Bell
Regissör: Emir Kusturica
År: 1981
Genre: Drama, Komedi, Romantik
Kommer du ihåg Dolly Bell?
Titel: Heta dagar
Originaltitel: Good Copy Bad Copy
Regissör: Ralf Christensen, Henrik Moltke, Andreas Johnsen
År: 2007
Good Copy Bad Copy

Jeanne Moreau, Jean-Marc Bory, Judith Magre, José Luis de Villalonga, Gaston Modot, Pierre Frag, Michéle Girardon, Gib Crossac, Jean-Claude Brialy

Louis Malle, Louise de Vilmorin

Drama, Romantik

The Lovers

Frankrike
Diskussioner om De älskande  (0 diskussioner)
Kommentarer om De älskande (16 st)
KimEkberg (Anmäl)   12:42 19/4
flott film, men tycker inte att den tillslut förmår engagera. Den utger sig ju på något sätt åt att inte vara sentimental eller romantisk, men ser så blir den ju änd det till övermått och det är svårt att bry sig när det inte finns någon karaktärspsykologi fastän det ändå ska psykologiseras. svårt.
AlbinWesley (Anmäl)   13/2 2014
Det börjar bra och slutar bättre. Mellanakten är dock allra bäst och ger ett finfint kammarspel som tyvärr avrundas lite för snabbt. Hade det hållit i sig hade nog fyran vart där.
Darn (Anmäl)   24/8 2013
Antagligen är jag skadad av filmstudier, men är det inte något alldeles speciellt med hur ljudet får spela roll i filmen? Tänker då inte bara på det episka Brahms-introt och övrig musik. Det verkar liksom vara så genomtänkt hela tiden. Nåväl, filmen som sådan håller en jämn kvalité och artar sig riktigt mot slutet! I viss mån är den väldigt svensk i sitt utförande (Läs: Bergman eller Widerberg), rak och ärlig.
karlmats (Anmäl)   14/5 2013
Snygg och så men det faktum att jag inte gillar nån av karaktärerna gör att jag sakta men säkert lämnar den stämningsfulla världen med det vackra språket och glider in i min egen lilla värld istället. Jag gillar hur Malle behandlar människor och känslor på ett rått sätt utan att be om ursäkt för deras brister och avsaknad av social konformitet, dock vill jag gärna att mitt hjärta ska få delta i denna (förmodat?) romantiska skildring av en människa fast i ett liv hon hatar. Givetvis utlämnar hon sig själv till männens beslut i mångt och mycket, precis som vanligt i 50-talsfilmer, men det är inte min största invändning i detta fall.
filmfreak1 (Anmäl)   21/4 2012
Andra halvan av filmen är ren och skär filmmagi. 5a!
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till De älskande