De andras liv

Originaltitel: Das Leben der Anderen
Regissör:Florian Henckel von Donnersmarck
Utgivningsår:2006

Om De andras liv:

Filmen berättar om det otäcka och stundtals komiska systemet i forna Östtyskland. Det är tidigt 80-tal och den framgångsrika manusförfattaren Georg Dreyman och hans partner den populära skådespelerskan Christa-Maria Sieland är intellektuella stjärnor i ett socialistiskt samhälle. De tänker och agerar dock inte alltid lojalt med det politiska system de lever i. En dag blir kulturministern intresserad av Christa. Han låter en Stasi-agent vid namn Wiesler avlyssna deras lägenhet och under tidens gång blir Wiesler mer och mer fascinerad av deras liv...

Titel: Avlyssningen
Originaltitel: The Conversation
Regissör: Francis Ford Coppola
År: 1974
Genre: Drama, Kriminalare, Thriller, Mysterium
Avlyssningen
Titel: Good Bye, Lenin!
Originaltitel: Good Bye Lenin!
Regissör: Wolfgang Becker
Regissör: Roland Suso Richter
År: 2001
Genre: Drama, Action, Thriller
Tunnel 29

Ulrich Mühe, Sebastian Koch, Martina Gedeck, Ulrich Tukur, Thomas Thieme, Thomas Arnold, Hans-Uwe Bauer, Ludwig Blochberger, Matthias Brenner, Werner Daehn, Marie Gruber, Charly Hübner, Volkmar Kleinert, Herbert Knaup, Hinnerk Schönemann

Florian Henckel von Donnersmarck

Drama, Thriller

The Lives of Others

Tyskland

Recension De andras liv

- westost sätter betyg 4 och skriver:
En man tas in i ett förhörsrum och sätts på en stol mittemot en stasiofficier, han blir anklagad för att ha hjälpt en annan man fly landet. Den förhörde är tämligen oberörd och berättar sitt alibi flera gånger. Officieraren tvingar honom att gång på gång upprepa vad han gjorde den dagen; mannen får berätta sin historia i fyrtioåtta timmar innan officieraren hotar med att arrestera den pressade fångens...

Recension av De andras liv - Läs hela!

Med i listor: Filmtipsets Topp 250, Norrköping Filmfestival Flimmer 2007, Oscar för bästa icke-engelskspråkiga film
Diskussioner om De andras liv  (0 diskussioner)
Kommentarer om De andras liv (447 st)
krumelurdjur (Anmäl)   24/6 2018
En tjyvlyssnare i det forna Östentyskenlanden, sett ur ett 2000-talsperspektiv nu när vi har facit i hand. Han tjyvlyssnar på de andra människorna som bor i staden och han får höra en massa gott snaskigt skvaller tjihi! Spännande att få höra vad de pratar om. Tänk om de pratar om mig, åh! Helt klart en femma.
annihilat0r (Anmäl)   29/4 2018
En fin berättelse i välgjorda miljöer som skapar ett relevant utrymme för individuella reflektioner.
Jamesa (Anmäl)   28/4 2018
Jag gillade denna.
Smoking Bianco (Anmäl)   10/3 2018
När en film slutar få en att ifrågasätta huruvida den berättar en sanning eller inte är klimax. Klimax för vad någon som helst konstform någonsin kan nå. I "De andras liv" kanske man tänker någon gång i mitten på filmen om historien är sann. Mot slutet bryr man sig inte längre, för filmen har skapat en egen sanning som innehåller alla sanningar i temat den behandlar.
Murvel48 (Anmäl)   10/11 2017
En bra film även om jag inte kan motivera varför.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till De andras liv