Betyg idag: 1 036 Besökare idag: 5 670

Originaltitel: The Best Years of Our Lives
Regissör:William Wyler
Utgivningsår:1946

Om De bästa åren:

Amerikansk klassiker om tre krigsveteraner som återvänder hem efter andra världskriget och om deras återanpassning till det civila livet.

Titel: Härifrån till evigheten
Regissör: Alan J Pakula
År: 1982
Genre: Drama, Romantik
Sophies val

Dana Andrews, Teresa Wright, Virginia Mayo, Myrna Loy, Fredric March, Cathy O'Donnell, Hoagy Carmichael, Harold Russell, Ray Collins, Steve Cochran, Gladys George, Roman Bohnen, Walter Baldwin, Minna Gombell, Dorothy Adams, Don Beddoe

Robert E Sherwood

Drama, Romantik, Krig

Med i listor: 40-tal Top 50, Oscars
Diskussioner om De bästa åren  (0 diskussioner)
Kommentarer om De bästa åren (33 st)
Doddedronten (Anmäl)   19:09 30/10
Välgjord och färgstark, men lite väl stereotyp.
Pingstpastorn (Anmäl)   01:29 11/9
Når inte riktigt ända upp till en femma men det är ganska nära.
Ful_fisk (Anmäl)   4/12 2016
Bra och tät film om tre hemkommande soldater och deras anpassning tillbaka in i privatlivet. Bra skådespeleri och genomgående tät stämning som håller intresset uppe hela vägen. Genomgående bra och väl värd att se!
mammene (Anmäl)   28/6 2015
Vilken stilren film, så snygg och intressant så tiden bara rann iväg och jag har nog kunnat sett lika länge till. Fanns så många sidor i denna skildring av de hemkommande och de som varit hemma, två världar som ska mötas och anpassa sig till livet igen.
Sture Stenhög (Anmäl)   26/6 2015
Gammal klassisk Hollywood-film när den är som allra bäst. Krigsveteraners återanpassning till ett vanligt liv är alltid ett intressant tema, och här lyckas man väldigt bra med att skildra att det inte bara är soldaterna som har förändrats under kriget, tiden har inte stått still hemma heller, och det är inte längre samma liv de återvänder till. Mest imponerad är jag av hur klarsynt filmen känns med tanke på att den skildrar sin samtid, det här är mer den typ av film man brukar få (om man har tur) när det har gått 20 år och filmskaparna har fått lyxen att få lite perspektiv och kontext på det de skildrar. Filmen är också väldigt väl strukturerad, och man har lyckats få ihop en utmärkt skådespelarensemble. Den långa speltiden är verkligen inget problem heller, jag har sett många filmer som inte ens når upp till halva den här filmens längd som ändå har känts längre än denna. Det här var helt enkelt en fröjd att beskåda
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till De bästa åren