De bästa åren

Originaltitel: The Best Years of Our Lives
Regissör:William Wyler
Utgivningsår:1946

Om De bästa åren:

Amerikansk klassiker om tre krigsveteraner som återvänder hem efter andra världskriget och om deras återanpassning till det civila livet.

Titel: Härifrån till evigheten
Regissör: Alan J Pakula
År: 1982
Genre: Drama, Romantik
Sophies val

Dana Andrews, Teresa Wright, Virginia Mayo, Myrna Loy, Fredric March, Cathy O'Donnell, Hoagy Carmichael, Harold Russell, Ray Collins, Steve Cochran, Gladys George, Roman Bohnen, Walter Baldwin, Minna Gombell, Dorothy Adams, Don Beddoe

Robert E Sherwood

Drama, Romantik, Krig

Med i listor: 40-tal Top 50, Oscars
Diskussioner om De bästa åren  (0 diskussioner)
Kommentarer om De bästa åren (34 st)
Pi-R (Anmäl)   01:14 12/2
En snygg film, och det är lätt att förstå såväl varför den på många sätt behövde göras, som varför den blev såpass populär av sin amerikanska samtid. Ensembeln är, rakt igenom, rätt lysande, och det är påfallande hur modernt tematiken gestaltas (gällande könsrollerna, så ser de visserligen ut som man kan förvänta sig i en amerikansk 40-talsrulle, men det hindrar inte att de kvinnliga rollerna har både djup, bredd, och tyngd). Med det sagt så ska det också sägas att det faktum att de tre huvudfigurernas kamp nästan uteslutande ses utifrån ett romantiskt perspektiv gör att filmen inte står ut så mycket som jag hade hoppats, och dessutom känns inte längden helt motiverad för mig.Betyget svajar på gränsen mellan 3 och 4. Att det blir det lägra beror på att mycket i storyn, inte minst slutet, känns väldigt tillrättalagt
Doddedronten (Anmäl)   30/10 2017
Välgjord och färgstark, men lite väl stereotyp.
Pingstpastorn (Anmäl)   11/9 2017
Når inte riktigt ända upp till en femma men det är ganska nära.
Ful_fisk (Anmäl)   4/12 2016
Bra och tät film om tre hemkommande soldater och deras anpassning tillbaka in i privatlivet. Bra skådespeleri och genomgående tät stämning som håller intresset uppe hela vägen. Genomgående bra och väl värd att se!
mammene (Anmäl)   28/6 2015
Vilken stilren film, så snygg och intressant så tiden bara rann iväg och jag har nog kunnat sett lika länge till. Fanns så många sidor i denna skildring av de hemkommande och de som varit hemma, två världar som ska mötas och anpassa sig till livet igen.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till De bästa åren