De blodtörstiga

Originaltitel: The Masque of the Red Death
Regissör:Roger Corman
Utgivningsår:1964

Om De blodtörstiga:

En prins med en mörk hemlighet bjuder in adelsmän till sitt slott för att de ska undkomma den röda döden, en pestliknande sjukdom som sveper över landsbygden.

Titel: Dödspendeln
Originaltitel: Caravaggio
Regissör: Derek Jarman
År: 1986
Caravaggio

Patrick Magee, Vincent Price, Nigel Green, Hazel Court, Jane Asher, David Weston, Paul Whitsun-Jones

Charles Beaumont, R Wright Campbell

Skräck

Storbritannien
Med i listor: Edgar Allan Poe
Diskussioner om De blodtörstiga  (0 diskussioner)
Kommentarer om De blodtörstiga (71 st)
origC-J (Anmäl)   2/4 2016
Troligtvis den bästa av Roger Cormans filmatiseringar av Edgar Allan Poes noveller. De innehåller som regel en stor-, nästan överspelande Vincent Price, ohyggligt mycket färg, glättig handling och tvivelaktiga skådisinsatser. Här finns båda de två första punkterna, plus en handling med lite mer välgörande tyngd och fin uppbackning av Hazel Court som bystig satanist.
KimEkberg (Anmäl)   13/3 2016
ganska mystisk film som pendlar mellan högt och lågt. roligt manus, scenografi, karaktärspsykologier med mera med mera, och roligt att den är artsy. men den blir lite sunkig emellanåt, och tyvärr också tråkig.
karlmats (Anmäl)   9/1 2015
Jag har länge varit ett latent Vincent Price-fan, han har alltid varit bättre än sina filmer och det här är första gången han egentligen får blomma ut i ett ordentligt manus. Här finns en härlig balansgång mellan tyngd och lekfullt berättande, mitt uppe i en miljö som osar död och aristokrati, jag vet inte vad som är värst, och det verkar inte riktigt karaktärerna veta heller. Härliga färgskalor i matt 60-talsfodral också. Att ta upp dessa ondskefulla teman redan 1964 är vågat i ett Hollywood som förmodligen lämnade premiären med bruna byxor. Jane Asher är en riktig sockerpudding och när avslutningen lockar med manodepressiva Bergmanesqua teletubbies, ja då är det bara att kapitulera. Ytterst nära en 4a men jag följer till slut min vanliga ådra och avrundar nedåt.
dudson (Anmäl)   16/11 2014
Dekadent film med en lysande sadistisk Price samt med läckra färger & slotts miljöer. 2+
Bumbi78 (Anmäl)   29/6 2014
Färgerna, scenografin med de härliga kulisserna och en ständigt lurande gothstämning är vad som håller detta flytande. För det är för jäkla fånigt och barnsligt även om den knappast kan varit tänkt att ta på allvar ens 1964. Har sina små stunder, men skämskudden fanns alltid närvarande.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till De blodtörstiga