Betyg idag: 1 752 Besökare idag: 5 728

De dagar som blommorna blommar

Originaltitel: De dagar som blommorna blommar
Regissör:Simon Kaijser
Utgivningsår:2019

Om De dagar som blommorna blommar:

Vännerna Erik, Mikael och Benny växer upp tillsammans i ett kedjehusområde utanför Stockholm på 1970-talet. Deras familjer umgås som grannar gör, men bakom fasaderna döljer sig smärta, sorg och saknad. Vi får följa familjerna Munksås, Törnblad och Elofsson och bevittna händelser som får smärtsamma konsekvenser, ibland omedelbart, ibland många år senare.

Anton Forsdik, Jacob Ericksson, Ulf Friberg, Rebecka Hemse, Magnus Krepper, Anja Lundqvist, Sofia Pekkari, Torkel Petersson, Johan Rheborg, Eva Röse, Peter Schildt, Elsa Wörmann, Gustav Lindh, Susanne Thorson, Felice Jankell, Gloria Tapia, Simon J Berger

Jonas Gardell

Drama, Mini-serie

Sverige
Med i listor: Medlemmarnas mest betygsatta just nu
Diskussioner om De dagar som blommorna blommar  (0 diskussioner)
Kommentarer om De dagar som blommorna blommar (6 st)
choklatchip (Anmäl)   18:48 16/1
Som vanligt intressanta livsöden och om hur vi människor är mot oss själva och andra och om att hålla skenet uppe. Där är scener som är helt fantastiska men jag tycker det är för splittrat, speciellt avsnitt ett. Påstår också att det är svartare än vanligt. Jag hålls kvar mer av nyfikenhet än att jag bryr mig om karaktärerna. En dyster dag tänker jag nog att det är lite som med livet.
Christofer (Anmäl)   20:56 12/1
Kan hålla med kritiken om att det blev lite rörigt emellanåt, men nog tycker jag ändå att det var klart sevärt hur som helst.
DYV (Anmäl)   12:58 10/1
Hade aldrig fått sändas om det inte vore för att Jonas Gardell är manusförfattare. Klart svagare än "Torka in tårar utan handskar". Berättelsen okronologiska klippande är omotiverat överanvänt, främst i första avsnittet då det bitvis känns som en enda sörja. Karaktärer som Torbjörn och Magnus Kreppers karaktär är för ensida och gör historien för platt och förutsägbar, mer nyanserade och ambivalenta/dynamiska karaktärer hade bättre behåll filmens anspänning och nerv. Lite väl stor vikt läggs bitvis på tidtypiska markörer, främst på 70-talet, och gör att serien kommer lindrigare utan tack vare sitt nostalgiska fokus. Stundtals fastnar även serien i att göra utdragna scener näst intill till absurdum, utan eller med svagt stämningsuppbyggande, vilket få ses som ett underskattande av åskådarna förmåga att framkalla känslor samt oförmåga hos manus och regi sidan.
Norpan0 (Anmäl)   19:31 8/1
Lite spretigt. Rörigt med tre historier i många olika tidsepoker, borde ha renodlat. Usel ljusmixning.
kryttan (Anmäl)   08:41 7/1
Det här var verkligen uselt! Dålig/jobbig klippning, tidshattande. Sminket är fruktansvärt dåligt! All rekvisita när det är 70-tal är så löjligt påklistrat så det blir skrattretande. Skådespelarna är på sin höjd högst mediokra. Riktigt dåligt.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till De dagar som blommorna blommar