De dansande andarnas skog

Originaltitel: De dansande andarnas skog
Regissör:Linda Västrik
Utgivningsår:2013

Om De dansande andarnas skog:

Sedan 2005 Har Linda Västrik levt och filmat i Kongobäckenets tropiska regnskog med en 16 mm kamera. Hon följer Akaya, Kengole, Dibota som tillsammans med vänner, familj och släktingar lever som jägare och nomader. Deras religion kan vara en av de äldsta som praktiseras idag och inkluderar ett kreativt och hoppfullt sätt att hantera ytterst allvarliga situationer i livet.

Titel: Det svåra livet

Linda Västrik

Dokumentär

Forests of the Dancing Spirits

Sverige
Diskussioner om De dansande andarnas skog  (0 diskussioner)
Kommentarer om De dansande andarnas skog (7 st)
mumiemonstret (Anmäl)   21/4 2014
Romantiserande exotism får sig en näsknäpp här. Naturreligioner verkar charmiga men där finns samma demoniserande jakt på syndabockar som i de flesta religioner. Den som tycker att det är "kreativt och hoppfullt" att skrika "Det är ditt fel! Du har onda krafter!" till en kvinna som sitter med sitt andra dödfödda barn i famnen lever kvar i den föreställningen även efter att ha sett filmen. Jag gör det inte. Däremot blir jag väldigt tagen av de omvälvande scenerna.
Al_padrino (Anmäl)   10/3 2014
Jag såg framemot den här filmen väldigt mycket. 16mm och Kongo är två saker jag uppskattar väldigt mycket i den här världen. Men filmen kändes otroligt slarvigt filmad och jag hakade upp mig på fotot flera gånger. Filmen är också ganska spretig, och det kändes dåligt att de bara pratade 5 minuter om en kommande motorväg och sen göra värsta grejen av det.
Tonti (Anmäl)   10/3 2014
Människorna får ju verkligen komma till tals till skillnad från den etnografiska filmgenren i mediets barndom. Dock kan jag tycka att det trots en del mycket slagkraftiga scener känns som att materialet kunde arrangerats på ett bättre sätt. Filmen kan liksom inte bestämma sig om den ska bjuda på ögonblicksbilder från bybornas liv eller om det ska vävas in i ett större narrativ, varav flera påbörjas men inget riktigt avslutas. Rent estetiskt är den också extremt ojämn men det är förstås inte så konstigt med tanke på den utdragna inspelningsprocessen. Det är förstås ett fascinerande dokument i alla händelser.
Mrs Smiths (Anmäl)   1/2 2014
Vet inte. Det finns en problematik i att filma människor som man skulle filmat vilken naturfilm som helst.
gunnor (Anmäl)   30/12 2013
En fantastisk film med hög närvarokänsla. Den här filmen har jag tänkt på ofta efter att ha sett den på bio för några veckor sedan. Flmen är så välgjord att jag inte sett dess make på många år. En stor eloge till Linda Västrik och de andra i teamet, sp, ägnat flera år åt att göra den. Jag önskar att många ser den och diskuterar den med varandra efteråt!
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till De dansande andarnas skog