De dömdas lag

Originaltitel: The Criminal Code
Regissör:Howard Hawks
Utgivningsår:1931

Om De dömdas lag:

En ung man blir dömd för ett mord han begått i rent självförsvar. Flera år senare börjar den person, som fick den unge mannen fälld, som fängelsedirektör på samma fängelse som den nu lite äldre mannen sitter inspärrad på. Fängelsedirektören vill ge mannen en ny chans och erbjuder honom ett jobb på fängelset. Det hela går bra fram tills mannen åter igen snubblar över ett mord, som denna gång begåtts av hans cellkamrat. Nu står han inför det svåra valet att antingen göra sin cellkamrat en tjänst och hålla tyst eller att göra "det rätta" och berätta det hela för fängelsedirektören.

Titel: 20.000 år i Sing Sing
Regissör: Henry Levin
År: 1950
Genre: Drama, Film-Noir
Inspärrad

Walter Huston, Phillips Holmes, Constance Cummings, Boris Karloff, DeWitt Jennings, Mary Doran, Ethel Wales

Fred Niblo Jr, Seton I Miller

Kriminalare

Diskussioner om De dömdas lag  (0 diskussioner)
Kommentarer om De dömdas lag (2 st)
Tonti (Anmäl)   23:24 17/2
Walter Huston är klockren, liksom i American Madness från samma tid. Fängelseskildringen har också sina klara poänger och är överraskande nyanserad, och den dubbla betydelsen av titeln är nog så intressant.
Bomkia (Anmäl)   16/4 2014
Väl fungerande kriminaldrama. Jag uppskattade särskilt mordscenen. 3+