De fördömdas by

Originaltitel: Village of the Damned
Regissör:Wolf Rilla
Utgivningsår:1960

Om De fördömdas by:

Alla invånarna i en liten by somnar oförklarligt samtidigt och några månader senare föder alla kvinnor barn samtidigt. Barnen har vitt hår och intensiva ögon, och visar sig ha makt över andra människor de stirrar på...
Se filmen på Headweb

Regissör: Mervyn LeRoy
År: 1956
Genre: Drama, Skräck, Mysterium
Det onda arvet

George Sanders, Barbara Shelley, Laurence Naismith, Michael Gwynn, Martin Stephens

Wolf Rilla, Ronald Kinnoch, Stirling Silliphant, John Wyndham

Skräck, Science Fiction

Storbritannien
Med i listor: John Wyndham, Onda barn, Sci Fi-litteraturbaserat
Diskussioner om De fördömdas by  (0 diskussioner)
Kommentarer om De fördömdas by (51 st)
Stygga-Vargen (Anmäl)   4/11 2016
Under tonåren var skräck min favoritgenre när det gäller film och det här var en av favoriterna. Såg den ganska många gånger och jag tyckte den var väldigt bra och välgjord. Vill väldigt gärna se om den och jag hoppas att jag lyckas hitta den på DVD/Blu-ray nån gång.
gjoob (Anmäl)   21/6 2016
Bättre än Carpenters version på alla sätt. Nu såg jag den först vilket kan ha varit en nackdel, då flera scener är identiska, vilket förstörde överraskningsmomentet. Men det var ändå en trevlig rysare utan att vara det minsta skrämmande.
Rehn108 (Anmäl)   21/5 2016
Med ett superbra koncept läggs ribban högt, men nja... den lyckas väl inte riktigt hålla hela vägen trots att den är så kort. Anledningen tror jag är att den är så bra i början och att alla de intressanta aspekterna av storyn presenteras där, men sedan utvecklas inte filmen så mycket. Inte så stora dramaturgiska svängningar vilket får filmen att inte infria förhoppningarna som sattes i början.
Hypostas (Anmäl)   21/11 2015
Brittisk mysrysare. Betydligt mer stämningsfull än Carpenters version.
Bumbi78 (Anmäl)   15/9 2015
Atmosfärisk rysare som säkert var ruggig på sin tid. Ont stirrande barn är otäckt och även om den inte är det minsta skrämmande idag så var det en helt okej klassiker.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till De fördömdas by