De förlorade barnens stad

Originaltitel: La cité des enfants perdus
Regissör:Jean-Pierre Jeunet, Marc Caro
Utgivningsår:1995

Om De förlorade barnens stad:

En elak vetenskapsman i en surrealistisk värld kidnappar barn för att stjäla deras drömmar vilket han hoppas ska minska hans åldrande.

Titel: Delikatessen
Regissör: David di Pietro
År: 2014
Genre: Science Fiction
Archangel: From the Winter's End Chronicles

Ron Perlman, Daniel Émilfork, Judith Vittet, Dominique Pinon, Jean-Claude Dreyfus, Geneviève Brunet, Odile Mallet, Mireille Mossé, Serge Merlin, Rufus, Ticky Holgado, Joseph Lucien, Mapi Galán, Briac Barthélémy, Pierre-Quentin Faesch

Marc Caro, Gilles Adrien, Jean-Pierre Jeunet

Äventyr, Science Fiction, Fantasy

The City of Lost Children

Frankrike, Tyskland, Spanien

Recension De förlorade barnens stad

- orCa sätter betyg 3 och skriver:
Drömmar skapar våra personligheter, och utvecklar lycka, sorg och mod inom oss. Detta träder klart fram i denna fina film från Frankrike. Temat handlar om just drömmar, och inte vilka som helst! Det är barnens oskyldiga drömmar som skildras... Hur ondska når ända fram till drömmarnas vackra värld, och hur man övervinner det onda. I en mörk, dyster hamnstad befinner sig barnen i en mycket svår situation....

Recension av De förlorade barnens stad - Läs hela!

Med i listor: Äventyr Top 50, Fantastisk Filmfestival 2008, Fantasy Top 50, Filmtipsets Topp 250, Medlemmarnas mest eftersökta, Science Fiction Top 50, Throwback Thursday, Triangelfilmretrospektiv på Kino i Lund 2007
Filmnummer: 2069
Diskussioner om De förlorade barnens stad  (0 diskussioner)
Kommentarer om De förlorade barnens stad (418 st)
StaffanE71 (Anmäl)   24/12 2017
En udda film med becksvart bisarr humor. Men det funkar mycket bra. En stark 4'a.
Filmfantast86 (Anmäl)   18/10 2017
GodofThunder (Anmäl)   16/7 2017
Som Martin Eden nämner; som om Terry Gilliam skulle få ihop det hela vägen för en gångs skull
martin eden (Anmäl)   29/9 2016
[rek. 4] Mycket imponerande film! Filmens svarta humor och visuella stil påminner en hel del om de bästa av Terry Gilliams filmer. Filmens kostymer och scenografi är verkligen makalösa. Tycker att berättelsen är tilltalande och sagoaktigt mysig. Fin prestation av Perlman, men även av övriga skådisar, särskilt den lilla flickan. Mycket bra!! 4.
Venatici (Anmäl)   21/9 2016
Jag borde gillat denna (rek 4). Jag gillar postapokalyptiska och dystopiska filmer överlag, och jag fastnade verkligen för filmens handling. Men... Jag kände mig mest irriterad på allt och alla i denna filmen. Ett jäkla gap o skrik. Jobbig färgsättning också - väldigt röd-orange.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till De förlorade barnens stad