De hänsynslösa

Originaltitel: Reservoir Dogs
Regissör:Quentin Tarantino
Utgivningsår:1992

Om De hänsynslösa:

Joe Cabot sätter ihop fem duktiga tjuvar för att stjäla massor med diamanter. När polisen kommer till platsen för brottet innan de hinner därifrån blir det uppenbart att det är en av dem som är civilpolis.

Titel: Pulp Fiction
Regissör: Quentin Tarantino
År: 2015
Genre: Drama, Kriminalare, Thriller, Western, Mysterium
The Hateful Eight

Harvey Keitel, Michael Madsen, Tim Roth, Steve Buscemi, Quentin Tarantino, Lawrence Tierney, Edward Bunker, Chris Penn, Kirk Baltz

Quentin Tarantino

Drama, Kriminalare, Thriller

Recension De hänsynslösa

- Bobby Peru skriver:
Quentin Tarantino's debutfilm räknar jag som hans allra bästa, faktiskt. Den är snäppet bättre än Pulp Fiction, som många anser är hans bästa någonsin. Filmen skrevs av Tarantino på 80-talet, och skulle bli en serie från början. Men pilot-serien blev en långfilm i stället. Reservoir Dogs handlar om olika gangsters. De ska göra en juvelkupp tillsammans. Men de får inte avslöja sina egna namn,...

Recension av De hänsynslösa - Läs hela!

Med i listor: 90-tal Top 50, Drama Top 50, Filmer flest filmtipsare äger, Filmtipset Top 30, Filmtipsets Topp 250, Kriminalare Top 50, Startpaket 2, Thriller Top 50
Diskussioner om De hänsynslösa  (0 diskussioner)
Kommentarer om De hänsynslösa (877 st)
JohnTron (Anmäl)   19:08 6/7
Ok, jag ger mig. Tycker annars att Tarantino står för mycket yta och lite innehåll, men här fick vi verkligen komma nära individerna. Och själva berättelsen var smart upplagd. Fast jag tycker förstås att den var lite väl blodig - men vad hade jag förväntat mig?
Strongbow (Anmäl)   6/12 2018
Såg nyss om den och fyran står kvar som betyg. Inte så stark dock. Skvallrar ju en del om de karaktäristiska Tarantinodragen hans filmer efter debuten alltid har i sig. Starka personporträtt, oantastliga soundtrack och oproportionerligt mycket våld med drag åt sadism. Buscemi och Keitel briljerar i sina roller här. Madsen och Penn gör också bra ifrån sig Tarantino själv syns som tur är mest i öppningsscenen. Mindes inte all sexism och rasism i dialogen. Vilket känns realistiskt med tanke på vilken typ av miljö filmen utspelar sig i. Men det tillsammans med faktumet att inte en enda kvinna syns i hela filmen drar ner helhetsintrycket för mig.
Pi-R (Anmäl)   23/11 2018
Närmast ett skolboksexempel av ett debut-verk. Här finns berättarglädjen, energin, och modet hos en filmskapare som för första gången har möjlighet att göra verklighet av sina visioner, men här saknas budget och erfarenheten som kommer med senare filmer. Dialog och soundtrack är starkast (5:a), det begränsade fotot har både poänger och brister, regin är bra men inte mer, manuset rätt enkelt (vilket iofs inte är nödvändigtvis en svaghet), och narrativet är effektivt, men snarare nyskapande för sin tid än tidlöst bra. En stabil fyra, som nosar uppåt. Och absolut väl tillbringade 100 minuter.
Sarakin76 (Anmäl)   10/2 2017
Vanskelig, er der 4 eller 5?
RustyFilm (Anmäl)   9/12 2016
Smart filmmanus men lite väl mycket av de färggranna blodpölarna för min smak och så kunde man väl ha snurrat med kameran även lite utanför den där tomma lagerlokalen det är ju film inte radioteater. Tillbakablickarna listigt utlagda för att effektivt driva handlingen framåt, men tillbakablickarna känns för korta för att fungera bra. Men det är rätt hyfsat ändå
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till De hänsynslösa