De ofrivilliga

Originaltitel: De ofrivilliga
Regissör:Ruben Östlund
Utgivningsår:2008

Om De ofrivilliga:

Filmen skildrar fem livsavgörande ögonblick i fem människors liv. En tragisk komedi eller komisk tragedi om gruppens makt över individen. Det är nästan sommar i Sverige och mindre taktlösheter och dåligt uppförande finns i överflöd. Leffe är en skrytmåns inför sina vänner och han gillar att spela dem spratt, framför allt när han dricker. Samtidigt har en rättfärdig lärare problem med att inte veta var man drar gränsen: hon insisterar på att hennes kollegor behöver lite instruktioner. Sedan finns det två unga tonårsflickor som gillar att posera för sexiga bilder och att festa, men en natt hittas en av flickorna däckad i en park av en fullständig främling. En humoristisk titt på läxor att lära, föreläsningar att ge och gränser som inte bör överskridas.

Titel: Play
Originaltitel: Återträffen
Regissör: Anna Odell
År: 2013
Återträffen

Maria Lundqvist, Henrik Vikman, Leif Edlund, Cecilia Milocco, Olle Liljas, Vera Vitali, Villmar Björkman, Lola Ewerlund, Linnea Cart-Lamy, Sara Eriksson

Ruben Östlund, Erik Hemmendorff

Drama

Involuntary

Sverige

Recension De ofrivilliga

- wst sätter betyg 3 och skriver:
Man får följa en rad olika personer och deras vardag under ett par timmar till dagar, vissa mer intressanta än andra, men de flesta är bra gjorda med budskap som går fram till tittaren. Vad jag inte gillade med den här filmen var hur man klippt den. Avslut mitt under pågående handling och i konstiga situationer.

Recension av De ofrivilliga - Läs hela!

Med i listor: Sverige Topp 50
Diskussioner om De ofrivilliga  (1 diskussioner)
Kommentarer om De ofrivilliga (373 st)
Filmfantast86 (Anmäl)   11/10 2017
Bra film om vilken makt grupptryck har
solan (Anmäl)   19/8 2017
Den bästa av Rubens filmer. Play och Turist ganska platta men denna väcker tankar, vilket väl är avsikten får man förmoda.
#54 (Anmäl)   12/3 2017
Aj, vilken ångest!
TakeoNation (Anmäl)   7/12 2016
Citerar JohanHag: "pretto-diskbänksrealism" Bra skådespeleri, i övrigt är jag inte så imponerad. Tycker inte den är underhållande. Ett försök att va obekväm och svenskt vardaglig. Upplever den dock inte som obekväm vilket gör den lika intressant som att stå med en kölapp i handen och vänta på sin tur. Är man en trend och normföljare så kanske den hade berört mer? Får iallafall en 2:a för skådespeleriet och vardagskänslan.
the_donald (Anmäl)   15/1 2016
Underbart obekväm!