Betyg idag: 2 105 Besökare idag: 6 753

Originaltitel: De ofrivilliga
Regissör:Ruben Östlund
Utgivningsår:2008

Om De ofrivilliga:

Filmen skildrar fem livsavgörande ögonblick i fem människors liv. En tragisk komedi eller komisk tragedi om gruppens makt över individen. Det är nästan sommar i Sverige och mindre taktlösheter och dåligt uppförande finns i överflöd. Leffe är en skrytmåns inför sina vänner och han gillar att spela dem spratt, framför allt när han dricker. Samtidigt har en rättfärdig lärare problem med att inte veta var man drar gränsen: hon insisterar på att hennes kollegor behöver lite instruktioner. Sedan finns det två unga tonårsflickor som gillar att posera för sexiga bilder och att festa, men en natt hittas en av flickorna däckad i en park av en fullständig främling. En humoristisk titt på läxor att lära, föreläsningar att ge och gränser som inte bör överskridas.

Titel: Play
Originaltitel: Farväl Falkenberg
Regissör: Jesper Ganslandt
År: 2006
Farväl Falkenberg

Maria Lundqvist, Henrik Vikman, Leif Edlund, Cecilia Milocco, Olle Liljas, Vera Vitali, Villmar Björkman, Lola Ewerlund, Linnea Cart-Lamy, Sara Eriksson

Ruben Östlund, Erik Hemmendorff

Drama

Involuntary

Sverige

Recension De ofrivilliga

- blue velvet sätter betyg 5 och skriver:
Dessa händelser vävs samman på ett mästerligt sätt i Ruben Östlunds andra långfilm ”De ofrivilliga”, en film som verkligen suger musten ur en. Med ett fragmenterat berättande skildrar han brist på civilkurage, hur grupptryck påverkar individen och vad som kan hända om man går utanför ramarna och säger ifrån. Den dokumentära känslan är markant, både bakom och framför kameran. Bildspråket är minimalistiskt...

Recension av De ofrivilliga - Läs hela!

Med i listor: Sverige Topp 50
Diskussioner om De ofrivilliga  (1 diskussioner)
Kommentarer om De ofrivilliga (374 st)
Filmfantast86 (Anmäl)   21:34 11/10
Bra film om vilken makt grupptryck har
solan (Anmäl)   10:47 19/8
Den bästa av Rubens filmer. Play och Turist ganska platta men denna väcker tankar, vilket väl är avsikten får man förmoda.
#54 (Anmäl)   16:36 12/3
Aj, vilken ångest!
TakeoNation (Anmäl)   7/12 2016
Citerar JohanHag: "pretto-diskbänksrealism" Bra skådespeleri, i övrigt är jag inte så imponerad. Tycker inte den är underhållande. Ett försök att va obekväm och svenskt vardaglig. Upplever den dock inte som obekväm vilket gör den lika intressant som att stå med en kölapp i handen och vänta på sin tur. Är man en trend och normföljare så kanske den hade berört mer? Får iallafall en 2:a för skådespeleriet och vardagskänslan.
the_donald (Anmäl)   15/1 2016
Underbart obekväm!