De omutbara

Originaltitel: The Untouchables
Regissör:Brian De Palma
Utgivningsår:1987

Om De omutbara:

Al Capone styrde Chicago med järnhand. Ingen kunde komma åt honom. Ingen kunde stoppa honom. Tills Elliot Ness och några utvalda män beslöt att få honom på fall.

Titel: Maffiabröder
Regissör: Martin Scorsese
År: 1995
Genre: Drama, Kriminalare
Casino

Kevin Costner, Sean Connery, Charles Martin Smith, Andy Garcia, Robert De Niro, Richard Bradford, Jack Kehoe, Brad Sullivan, Billy Drago, Patricia Clarkson, Vito D'Ambrosio, Steven Goldstein, Peter Aylward, Don Harvey, Robert Swan

David Mamet

Drama, Kriminalare, Thriller

Recension De omutbara

- RasmusOrsén sätter betyg 5 och skriver:
Dett är 30-talet i Chicago. Det råder spritförbud. Det är maffians tid. Det är Al Capones tid. Och inget kan stå i hans väg... Eliot Ness (Kevin Costner) arbetar som polis i Chicago. Han har åtagit sig uppdraget att sätta dit Al Capone (Robert DeNiro) och hela hans verksamhet. Men hur han än försöker med razzia efter tips och andra metoder så lyckas han aldrig. Ingenting går som det ska. Trött...

Recension av De omutbara - Läs hela!

Med i listor: 80-tal Top 50, Filmtipsets Topp 250, Italienska maffian
Diskussioner om De omutbara  (0 diskussioner)
Kommentarer om De omutbara (521 st)
myslas (Anmäl)   1/9 2018
Imponerande rollista men den här filmen håller ingen högre klass, bitvis rätt flamsigt. De Palma har gjort betydligt bättre grejer än det här.
karlmats (Anmäl)   6/8 2018
Då har jag släckt en till av mina filmluckor. Jag har svårt att bestämma mig för vad jag tycker om det här. Det är väldigt fina miljöer och det är onekligen en vacker film. Det är Morricone som gör musiken och det är Costner och det är Connery och det är De Niro och det är Garcia och De Palma som står och håller i tömmarna. Jag borde verkligen gilla det här mer känner jag. När jag ringat in invändningarna så är det nog i manuset det brister. Vad har vi egentligen lärt oss om Capone eller om den här skamliga tiden i amerikansk historia? Varför ska Costner behöva gå ut som en systembolagets egen inkassogubbe och sätta stoppa för de som vill ha lite kul? Varför känns De Niros scener inklippta från en annan film? Den mest minnesvärda scenen utspelar sig vid kanadensiska gränsen och påminner mer om en gammal westernfilm än om en gangsterfilm. Generellt har jag lite svårt för gangsters också, de känns överskattade som filmkaraktärer och som människor. Vissa samtida paralleller kan naturligtvis dras till War on Drugs men det var väl knappast filmens avsikt eller ambition. Eftersom jag, till skillnad från friskolorna, aktivt kämpor emot betygsinflation måste jag nog till slut hellre fälla än fria och jag avrundar nedåt till en stark 2a.
RustyFilm (Anmäl)   9/12 2016
Snyggt foto och scenografi men annars är det jämntjockt i denna maffia/polis film. Här finns inget som står ut varken åt det positiva eller negativa hållet. Gäller både manus, regi och skådespeleri och detta trots mängder av stora namn. Sean Connery fick oförtjänt en Oscar utmärkelse för sin insats i filmen. Om någon Oscar skulle ha utdelats för det här så skulle de i så fall ha varit för foto eller scenografi (detta sagt utan koll på övriga filmer det här året).
Sarakin76 (Anmäl)   8/11 2016
Langt ifra noe mesterverk men må nok høye fra 3 til 4.
Ful_fisk (Anmäl)   31/10 2016
En actionrökare i gangsterfilms-skrud, helt enkelt. I jämförelse med samtidens andra gangsterfilmer kan denna kännas en smula lökig, men det är ändå snyggt, elegant och välspelat, och barnvagnsscenen är ju för jävla lysande. Och sedan är det ju ändå för jävla skönt att se maffian få på nöten. Stark trea.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till De omutbara