De red efter guld

Originaltitel: Ride the High Country
Regissör:Sam Peckinpah
Utgivningsår:1962

Om De red efter guld:

Åldrande f.d. sheriffen Steve Judd anställs av en bank för att frakta guld genom ett farligt område. Till sin hjälp tar han sin gamla partner Gil Westrum och hans skyddsling Heck. Vad Steve inte vet är att Gil och Heck planerar att stjäla guldet med eller utan Steves hjälp.
Se filmen på iTunes

År: 1948
Genre: Action, Äventyr, Western
Red River
Titel: Find a Place to Die
Originaltitel: Joe... cercati un posto per morire!
Regissör: Giuliano Carnimeo
År: 1968
Genre: Action, Romantik, Western
Find a Place to Die
Titel: Det kom en man tillbaka
Originaltitel: The Hired Hand
Regissör: Peter Fonda
År: 1971
Genre: Drama, Western
Det kom en man tillbaka

Joel McCrea, Randolph Scott, Mariette Hartley, Ron Starr, Edgar Buchanan, R G Armstrong, Jenie Jackson, James Drury, L Q Jones, John Anderson, John Davis Chandler, Warren Oates

Sam Peckinpah, Robert Creighton Williams, N B Stone Jr

Drama, Romantik, Äventyr, Western

Diskussioner om De red efter guld  (0 diskussioner)
Kommentarer om De red efter guld (41 st)
Tonti (Anmäl)   22:48 23/6
Hade hoppats på en lite skitigare uppdatering av den klassiska western, men det är klart sevärt trots att man saknar lite edge. Slutbilden har en viss skönhet.
Malfunction (Anmäl)   08:53 22/1
En av Peckinpahs starkaste. Har samma kvalitéer och tematik som hans senare mästerverk "The Wild Bunch" och "Jakten på Alfredo Garcias huvud", men är mindre stiliserad och extrem.
Solidus (Anmäl)   7/1 2018
Mysig western av den riktigt gamla skolan och som vågar ta in starka och obehagliga scener i sitt mys. Ett bra skådespel och fina vyer stärker filmen.
martin eden (Anmäl)   8/7 2016
[rek. 3] Kanske den sista av de gamla, klassiska westernfilmerna!! Berättelsen och intrigen i sig är ganska enkla och av standardtyp, men regin, skådespelet och karaktärsutvecklingen är fantastiskt skickligt gjord och skänker flera dimensioner av komplexitet till en ganska enkel handling. Scenografin och musiken är också väldigt tilltalande. En riktig höjdare i den gamla, klassiska westernskolan, innan spagetti- och episka westerns tog över. Mycket bra!! 4.
Hypostas (Anmäl)   1/7 2016
Finfin westernrulle som för in lite mer av realism och svärta i genren.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till De red efter guld