De red efter guld

Originaltitel: Ride the High Country
Regissör:Sam Peckinpah
Utgivningsår:1962

Om De red efter guld:

Åldrande f.d. sheriffen Steve Judd anställs av en bank för att frakta guld genom ett farligt område. Till sin hjälp tar han sin gamla partner Gil Westrum och hans skyddsling Heck. Vad Steve inte vet är att Gil och Heck planerar att stjäla guldet med eller utan Steves hjälp.
Se filmen på iTunes

Originaltitel: Ride Lonesome
Regissör: Budd Boetticher
År: 1959
Vägen till Santa Cruz

Joel McCrea, Randolph Scott, Mariette Hartley, Ron Starr, Edgar Buchanan, R G Armstrong, Jenie Jackson, James Drury, L Q Jones, John Anderson, John Davis Chandler, Warren Oates

Sam Peckinpah, Robert Creighton Williams, N B Stone Jr

Drama, Romantik, Äventyr, Western

Diskussioner om De red efter guld  (0 diskussioner)
Kommentarer om De red efter guld (40 st)
Malfunction (Anmäl)   08:53 22/1
En av Peckinpahs starkaste. Har samma kvalitéer och tematik som hans senare mästerverk "The Wild Bunch" och "Jakten på Alfredo Garcias huvud", men är mindre stiliserad och extrem.
Solidus (Anmäl)   7/1 2018
Mysig western av den riktigt gamla skolan och som vågar ta in starka och obehagliga scener i sitt mys. Ett bra skådespel och fina vyer stärker filmen.
martin eden (Anmäl)   8/7 2016
[rek. 3] Kanske den sista av de gamla, klassiska westernfilmerna!! Berättelsen och intrigen i sig är ganska enkla och av standardtyp, men regin, skådespelet och karaktärsutvecklingen är fantastiskt skickligt gjord och skänker flera dimensioner av komplexitet till en ganska enkel handling. Scenografin och musiken är också väldigt tilltalande. En riktig höjdare i den gamla, klassiska westernskolan, innan spagetti- och episka westerns tog över. Mycket bra!! 4.
Hypostas (Anmäl)   1/7 2016
Finfin westernrulle som för in lite mer av realism och svärta i genren.
Sture Stenhög (Anmäl)   18/10 2015
Peckinpah har aldrig riktigt varit en favorit för mig, men det här är den bästa film som jag har sett av honom, gillade den förvånansvärt mycket faktiskt. Det är ju också en tidig film i hans karriär, så kanske hade han vid det här skedet inte helt utvecklat sin stil, en stil som alltså inte riktigt tilltalar mig. Här gillar jag iaf att man får se en väldigt grisig del av western i form av gruvbyn uppe i bergen, och jag gillar verkligen hur de inbördes relationerna karaktärerna emellan på ett trovärdigt sätt skiftar en hel del under filmens gång. Bra skådespeleri från McCrea och Scott dessutom, och Edgar Buchanan stjäl sannerligen de scener han är med i. Trean är ganska stark
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till De red efter guld