De sju samurajerna

Originaltitel: Shichinin no samurai
Regissör:Akira Kurosawa
Utgivningsår:1954

Om De sju samurajerna:

Bönderna i en liten by är trötta på att ständigt bli överfallna och rånade av banditer. Byns vise man råder bönderna att rekrytera samurajer - professionella krigare - som kan skydda dem mot de allt vanligare överfallen. Det tar inte lång tid innan sju stycken väldigt olika samurajer har ställt sina tjänster till förfogande.

Titel: 7 vågade livet
Regissör: Bruno Mattei, Claudio Fragasso
År: 1983
Genre: Drama, Äventyr
De sju gladiatorerna

Toshirô Mifune, Minoru Chiaki, Takashi Shimura, Isao Kimura, Seiji Miyaguchi, Yoshio Inaba, Daisuke Katô, Keiko Tsushima, Yoshio Tsuchiya, Bokuzen Hidari, Kokuten Kôdô, Kamatari Fujiwara, Yukiko Shimazaki, Eijirô Tôno

Hideo Oguni, Akira Kurosawa, Shinobu Hashimoto

Drama, Action, Äventyr

The Magnificent Seven, The Seven Samurai, Seven Samurai

Japan

Recension De sju samurajerna

- Kubrick sätter betyg 4 och skriver:
Akira Kurosawas mästerverk från 1954, handlingen utspelar sig i en by i Japan som ständigt anfalls av stråtrövare och när en av byborna råkar komma i närheten av rövarna utanför byn hör han hur dom planerar att anfalla byn när säden har mognat. Skräckslagen berättar han detta för byn som grips av panik, man kommer efter mycket om och men överens om att anställa samurajer som försvar. Byn får hjälp...

Recension av De sju samurajerna - Läs hela!

Med i listor: 50-tal Top 50, Asien, Filmtipset Top 30, Filmtipsets Topp 250, Medlemmarnas mest eftersökta, Norrköping Filmfestival Flimmer 1999
Diskussioner om De sju samurajerna  (0 diskussioner)
Kommentarer om De sju samurajerna (572 st)
Lotso (Anmäl)   4/4 2018
I sin helhet är De sju samurajerna en klassisk film där det inte behövs säga så mycket. Allt som ska finnas i en film finns att hämta i denna. Och det märks att filmer idag är på sätt och vis inspirerad utav denna. Det är ett snyggt hantverk som bjuder på allt du kan tänka dig. Drama, spänning, fantastiskt foto, klassisk handling, välgrundade karaktärer, en gnutta humor, en slutstrid i regnet. Med andra ord är det svårt att inte se mästerverket alla kallar den för.
gjoob (Anmäl)   4/2 2018
Många saker och vissa scener är helt klart fantastiska. Men som sagt alldeles, alldeles för lång.
StaffanE71 (Anmäl)   24/12 2017
Kurosawas mästerverk. Allt är superbt gjort. Ett måste. Se den! Solklar 5'a.
zingan (Anmäl)   28/3 2017
slutreplikenerna sätter hela filmen !
Duke Igthorn (Anmäl)   30/11 2016
Visst är den bra. Men såhär 62 år senare så har alla filmens beståndsdelar hunnit kopieras och förbättras otaliga gånger av andra filmskapare. Så upplevelsen för mig personligen blir ändå att jag har sett allt förut och i förfinad version. Därtill alltför lång.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till De sju samurajerna