De sju samurajerna

Originaltitel: Shichinin no samurai
Regissör:Akira Kurosawa
Utgivningsår:1954

Om De sju samurajerna:

Bönderna i en liten by är trötta på att ständigt bli överfallna och rånade av banditer. Byns vise man råder bönderna att rekrytera samurajer - professionella krigare - som kan skydda dem mot de allt vanligare överfallen. Det tar inte lång tid innan sju stycken väldigt olika samurajer har ställt sina tjänster till förfogande.

Titel: 7 vågade livet
Regissör: Akira Kurosawa
År: 1950
Genre: Drama, Kriminalare, Mysterium
Demonernas port

Toshirô Mifune, Minoru Chiaki, Takashi Shimura, Isao Kimura, Seiji Miyaguchi, Yoshio Inaba, Daisuke Katô, Keiko Tsushima, Yoshio Tsuchiya, Bokuzen Hidari, Kokuten Kôdô, Kamatari Fujiwara, Yukiko Shimazaki, Eijirô Tôno

Hideo Oguni, Akira Kurosawa, Shinobu Hashimoto

Drama, Action, Äventyr

The Magnificent Seven, The Seven Samurai, Seven Samurai

Japan

Recension De sju samurajerna

- NeZa sätter betyg 5 och skriver:
Vi befinner oss i 1500-talets japan där en liten och fattig by ständigt blir överfallen av banditer. Byns vise gubbe råder befolkningen att anlita samurajer som ska hjälpa dem att försvara sig mot nästa anfall. Tre utsedda personer i byn får i uppdrag att ge sig in mot staden och få tag på fyra stycken professionella krigare. De återvänder med sju helt olika samurajer. Äntligen, efter en näst intill...

Recension av De sju samurajerna - Läs hela!

Med i listor: Äventyr Top 50, 50-tal Top 50, Action Top 50, Asien, Filmtipset Top 30, Filmtipsets Topp 250, Medlemmarnas mest eftersökta, Norrköping Filmfestival Flimmer 1999
Diskussioner om De sju samurajerna  (0 diskussioner)
Kommentarer om De sju samurajerna (572 st)
Lotso (Anmäl)   4/4 2018
I sin helhet är De sju samurajerna en klassisk film där det inte behövs säga så mycket. Allt som ska finnas i en film finns att hämta i denna. Och det märks att filmer idag är på sätt och vis inspirerad utav denna. Det är ett snyggt hantverk som bjuder på allt du kan tänka dig. Drama, spänning, fantastiskt foto, klassisk handling, välgrundade karaktärer, en gnutta humor, en slutstrid i regnet. Med andra ord är det svårt att inte se mästerverket alla kallar den för.
gjoob (Anmäl)   4/2 2018
Många saker och vissa scener är helt klart fantastiska. Men som sagt alldeles, alldeles för lång.
StaffanE71 (Anmäl)   24/12 2017
Kurosawas mästerverk. Allt är superbt gjort. Ett måste. Se den! Solklar 5'a.
zingan (Anmäl)   28/3 2017
slutreplikenerna sätter hela filmen !
Duke Igthorn (Anmäl)   30/11 2016
Visst är den bra. Men såhär 62 år senare så har alla filmens beståndsdelar hunnit kopieras och förbättras otaliga gånger av andra filmskapare. Så upplevelsen för mig personligen blir ändå att jag har sett allt förut och i förfinad version. Därtill alltför lång.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till De sju samurajerna