Betyg idag: 1 606 Besökare idag: 5 592

Originaltitel: Unforgiven
Regissör:Clint Eastwood
Utgivningsår:1992

Om De skoningslösa:

Den före detta revolvermannen William Munny har inte hållit i ett vapen på 11 år. Då kommer en prisjägare med ett erbjudande som han inte kan motstå.

Titel: Pale Rider
Regissör: George P Cosmatos
År: 1993
Genre: Drama, Action, Romantik, Western
Tombstone

Clint Eastwood, Morgan Freeman, Jaimz Woolvett, Gene Hackman, Anna Levine, Saul Rubinek, Frances Fisher, Richard Harris, Liisa Repo-Martell, Anthony James, Rob Campbell, David Mucci, Tara Frederick, Beverley Elliott

David Webb Peoples

Western

The Cut Whore Killings

Recension De skoningslösa

- Jämte sätter betyg 5 och skriver:
De Skoningslösa är en western film, och enligt min personliga åsikt den helt klart bästa western jag har sett. Unforgiven är en film som är regisserad, spelad och producerad av Clint Eastwood, och alla delarna är lyckade resultat. Unforgiven har en slags mörk ton över sig och det finns inga riktiga hjältar i filmen. Det hela börjar med att två cowboys "roar sig" med några damer i Big Whiskey tills...

Recension av De skoningslösa - Läs hela!

Med i listor: Fyris Rides Again, Oscars, Western Top 50
Diskussioner om De skoningslösa  (0 diskussioner)
Kommentarer om De skoningslösa (334 st)
Filmfantast86 (Anmäl)   20:29 9/10
Bra
widez (Anmäl)   15:32 20/4
Bra western med både humor och spänning.
karlmats (Anmäl)   21:43 13/1
Kompentent och det känns genuint även om det naturligtvis är svårt att veta hur fan de hade det på den där tiden. Clintan är bra som vanligt, Hackmans sheriff går inte av hackor och överlag känns karaktärerna trovärdiga och lagom mycket rövhål för att passa in i en sån här värld. Samtidigt tycker jag aldrig det lyfter, det lunkar på och man blir glad, men inte så glad att alla hyllningssånger känns helt befogade. En stabil 3a.
RadiatorPorch (Anmäl)   21:51 7/1
Bland Westernrullar finns många filmer som får en att skriksalivera kraftigt av belåtenhet. Denna reaktion framkallar De Skoningslösa upprepade gånger, men av helt andra anledningar än i traditionella Westerns. De Skoningslösa är nämligen något så märkligt som en ytterst mänsklig Western, karaktärerna är väl utbyggda, och känns långt mer som faktiska personer, snarare än de storslagna karikatyrerna som man oftast ser. Det utmärkta fotot bör även det nämnas. Allt som allt, en helgjuten film som tveklöst borde kunna vara den mest svårflörtade av filmtittare till lags.
RustyFilm (Anmäl)   9/12 2016
Clint Eastwood, Gene Hackman och Richard Harris samtliga några år över 60 och så lillen Morgan Freeman endast 55 år och ingen riktig cowboy. Kan det gänget och ett manus specialskrivet för åldrade cowboys bli nått? Ja, det blev en ganska kantig western med en hel del spänning och snygga bilder. Kantigheten kan man kanske skylla på Clintans regi. Men det här är helt enkelt en rak western med en annorlunda historia serverad utan spaghetti. Härligt.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till De skoningslösa