De två kvinnorna

Originaltitel: La Ciociara
Regissör:Vittorio De Sica
Utgivningsår:1960

Om De två kvinnorna:

Cesira och hennes 13-åriga dotter flyr från de allierades bombningar i Rom under andra världskriget. Cesira försöker hela tiden skydda sin dotter. Filmen bygger på en roman av Alberto Moravia.
Se filmen på Headweb

Originaltitel: Les cousins
Regissör: Claude Chabrol
År: 1959
Kusinerna

Sophia Loren, Jean-Paul Belmondo, Eleonora Brown, Carlo Ninchi, Andrea Checchi, Pupella Maggio, Emma Baron, Bruna Cealti, Raf Vallone

Vittorio De Sica, Cesare Zavattini

Drama, Krig

Two Women, Två kvinnor

Italien, Frankrike
Diskussioner om De två kvinnorna  (0 diskussioner)
Kommentarer om De två kvinnorna (10 st)
goeran (Anmäl)   31/12 2016
Vittorio De Sicas La Ciociara från 1960, efter Alberto Moravias roman med samma namn, är ett gripande krigsdrama som utspelas under åren 1943 – 1944 och som bl a skildrar det som i Italien kallas Marocchinate; massvåldtäkterna på italienska kvinnor som marockanska hjälptrupper (under franskt befäl) gjorde sig skyldiga till regionen Ciociaria efter slaget vid Monte Cassino. Sophia Loren är lysande i huvudrollen; hon fick välförtjänst både en Oscar och pris i Cannes som bästa kvinnliga skådespelare för sin insats i filmen.
sirkurt (Anmäl)   19/8 2015
En bra film. Sophia Loren imponerar. Men som så ofta blir jag inte så engagerad i äldre italienska filmer med den här typen av handling. Tycker det är svårt att bli engagerad i historien och karaktärerna men det är absolut en sevärd, välgjord och en fin film.
JimCarrey (Anmäl)   23/4 2013
Knappt godkänt 2-
sunvalley (Anmäl)   13/1 2010
Mycket bra av mästaren De Sica. Om Cykeltjuven handlar om förhållandet far-son handlar den här om förhållandet mor-dotter. Kul att se Sophia Loren och Belmondo agera mot varandra. Sista halvtimmen är riktigt gripande.
Tonti (Anmäl)   6/5 2009
Har vissa svagheter men helhetsintrycket är helt klart positivt. Visst är Loren knappast någon mästerlig aktris men jag tycker ändå att det finns mycket att gilla i den här filmen. Fyran är svag, dock.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till De två kvinnorna