Dead Man Walking

Originaltitel: Dead Man Walking
Regissör:Tim Robbins
Utgivningsår:1995

Om Dead Man Walking:

Syster Helen Prejean får ett brev från fången Matthew som behöver någon att prata med. Han väntar på sin avrättning för mordet på två tonåringar.

Titel: Den gröna milen
Regissör: Bruce Beresford
År: 1996
Genre: Drama, Thriller
Last Dance

Susan Sarandon, Sean Penn, Robert Prosky, Raymond J Barry, R Lee Ermey, Celia Weston, Scott Wilson, Lois Smith, Roberta Maxwell, Margo Martindale, Barton Heyman, Steve Boles, Nesbitt Blaisdell, Jack Black, Peter Sarsgaard, Missy Yager, Michael Cullen (I)

Tim Robbins

Drama, Kriminalare

Storbritannien, USA
Med i listor: Dödsstraff
Diskussioner om Dead Man Walking  (0 diskussioner)
Kommentarer om Dead Man Walking (337 st)
Stygga-Vargen (Anmäl)   1/8 2017
Inte totalt värdelös men den hade kunnat bli mycket bättre.
jonassjohnson (Anmäl)   28/7 2017
Damn execution. The execution are slaying by the province. Some justice.
RustyFilm (Anmäl)   13/12 2016
Ett våldtäktsmord på två ungdomar begås. Filmen handlar om efterspelet till mordet. Berättelsen har verklighets bakgrund. Fokus läggs en hel del på anhöriga (det gäller anhöriga till både förövare och offer). Det hat och ångest som svävar over anhöriga och omgivning återges på ett nästan dokumentärt sätt. Jag tycker det här blir bra och intressant film.
Sture Stenhög (Anmäl)   11/8 2016
Jag var rädd för att det här skulle vara en politiskt laddad Hollywood-snyftare, men till min glädje hade jag helt fel i den farhågan. Det här är en film som verkligen vill utforska dödsstraff-frågan på djupet, och belysa den ur olika perspektiv. Förvisso råder det ingen tvekan om vilken sida filmen själv tillhör, men jag har inga problem med att en film tar ställning så länge den är intresserad av en diskussion och inte försöker köra ner budskapet i halsen på publiken, Susan Sarandons karaktär fungerar dessutom väldigt bra som vår ledsagare genom den här snåriga historien, och det är intressant att se hennes försök att hålla sig neutral i en så här pass laddad fråga. Stark trea
mammene (Anmäl)   7/8 2016
Så många bottnar och vinklar i denna historia, man kunde känna med så många och man lyckades hålla balansen. Mycket växte fram och inte påtvingat och det skedde genom syster Helens ögon, hon försökte nå och förstå alla, är det möjligt? Många funderingar efteråt och då har en film lyckats, denna utan att skriva oss på näsan.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Dead Man Walking