Dead Man

Originaltitel: Dead Man
Regissör:Jim Jarmusch
Utgivningsår:1995

Om Dead Man:

William Blake blir genom en händelse laglös i Västerns utmarker. På sin resa genom vildmarken lämnar han ett spår av kroppar efter sig...

Titel: Slow West
År: 2001
Genre: Komedi, Fantasy, Anime
Film nr.: 19224
Cat Soup

Lance Henriksen, Gabriel Byrne, Johnny Depp, Billy Bob Thornton, John Hurt, Michael Wincott, Alfred Molina, Iggy Pop, Crispin Glover, Gary Farmer, Robert Mitchum, Mili Avital, Eugene Byrd

Jim Jarmusch

Drama, Western, Fantasy

USA, Tyskland, Japan

Recension Dead Man

- Berglomi sätter betyg 4 och skriver:
Neil Youngs magiska gitarr sätter direkt atmosfären för filmen, och ju längre den fortgår desto mer känns det som att Neil Youngs ackompanjerande är filmens själ. Jag undrar ibland om det är i hans magiska gitarrstämmor som vi befinner oss i, om det är dessa som är berättaren vi lyssnar på. Dead Man handlar om en surrealistisk inre resa för revisorn William Blake, som till en början rädd och osäker...

Recension av Dead Man - Läs hela!

Med i listor: Triangelfilmretrospektiv på Kino i Lund 2007, Western Top 50
Diskussioner om Dead Man  (0 diskussioner)
Kommentarer om Dead Man (278 st)
RustyFilm (Anmäl)   12:16 24/4
”Ingen” guidar William Blake till nästa nivå. En drömlik historia till orytmiskt gitarr-klingande. Svartvitt har ju funkat förr för J.J. men den här skulle ha gjort sig bättre i färg. Saknar även lite av den vanligtvis närvarande sköna magiska Jarmusch stämningen. Det här blev ju lite gnälligt, måste hitta nått positivt (jag är ju Jarmusch fan). Positivt 1/ Jarmusch fräschar upp westerngenren med sitt idérika tänkande Positivt 2/ Müllers filmfoto (trots färglöshet).
Solidus (Anmäl)   1/7 2018
Efter en omtitt måste jag tyvärr sänka betyget ett snäpp och kritiken är detsamma som Bumbi78 skriver: Gitarrslingan fungerar till en början, men blir mot slutet mycket tjatig. Hade det varit för mycket begärt att få ett lite mer varierande soundtrack? DEAD MAN känns verkligen som en resa till döden, som balanserar mellan sömn och vaket tillstånd. Nackdelen blir att mot slutet känner man sig lika trött som Depps karaktär. Det är en annorlunda western och det finns delar med filmen som fungerar bra. Skådespelarna är en av dem. Det är många stora namn som har samlats under Jim Jarmusch regi. Dessutom finns det en hel del humor som går hem hos mig. DEAD MAN är en bra och smal western. Förvänta dig inte en episk film i Leone-anda, för då kommer du bli besviken.
92axha10 (Anmäl)   27/4 2018
Psykedelisk western, inte en genre man stöter på ofta. Gillar man prog som jag ökar chansen att man gillar detta. Den här visar film som konst. Det finns symbolism, Neil Young, humor, sceneri och mycket mer. Rekommenderar till alla som vill ha mer än ren underhållning från sina filmer.
Filmfantast86 (Anmäl)   22/10 2017
andmoreagain (Anmäl)   25/3 2016
Roliga cameos, snyggt foto men inte helt outstanding. Jarmusch är alldeles för överhypad och ingen riktig bildkonstnär men troligtvis är Dead Man en av de bättre filmerna. Medium rare trea.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Dead Man