Dead or Alive 2

Originaltitel: Dead or Alive 2: Tôbôsha
Regissör:Takashi Miike
Utgivningsår:2000

Om Dead or Alive 2:

Mizuki är yakuza-lönnmördare och får i uppdrag av en mindre chef att mörda en högt uppsatt ledare inom triaden. Men till hans förvåning dyker en annan man upp och skjuter ihjäl offret precis innan han själv ska skjuta; han blir inte mindre förvånad när den andre mördaren visar sig vara hans gamle barndomskamrat Shuichi. Båda flyr platsen och råkar av en slump ta sin tillflykt till deras gamla hemstad på en av Japans mindre öar. Där återförenas de med ännu en gammal barndomskamrat och diskuterar gamla minnen, medan både triaden och yakuzan har satt ett pris på Shuichis huvud. Kommer Mizuki och Shuichi att komma undan eller kommer verkligheten att hinna ifatt dem?

Titel: Dead or Alive
År: 1997
Genre: Kriminalare
Rainy Dog
Titel: Flaming Brothers
Originaltitel: Jiang hu long hu men
Regissör: Joe Cheung Tung-cho
År: 1987
Genre: Action, Kriminalare
Flaming Brothers

Shô Aikawa, Riki Takeuchi, Kenichi Endo, Shinya Tsukamoto, Ren Ôsugi, Masato, Noriko Aota, Edison Chen, Yuichi Minato, Tomorowo Taguchi, Teah, Toru Tezuka, Fumito Moriwaki

Masa Nakamura

Drama, Action

Dead or Alive 2: Birds

Japan

Recension Dead or Alive 2

- niebaotan sätter betyg 3 och skriver:
Dead or Alive 2 var den första filmen ur Takashi Miikes trilogi jag fick ta del av. Jag behövde knappast bekymra mig om att jag skulle förvirra mig då denna uppföljare inte har något gemensamt med ettan, det är en ny story och annorlunda berättande fast med samma skådespelare i huvudrollerna. Dessutom var det ju praktiskt taget omöjligt att följa ettans handling då den slutar på ett förintande sätt...

Recension av Dead or Alive 2 - Läs hela!

Diskussioner om Dead or Alive 2  (0 diskussioner)
Kommentarer om Dead or Alive 2 (40 st)
Zebulonm (Anmäl)   6/8 2017
Som ettan men inte lika sjukt slut...
Ghostface (Anmäl)   30/6 2016
Snäppet vassare på grund av en oväntad tyngd i filmens känsloregister. Bra historia, påminner om Tarantino.
CinemaStrange (Anmäl)   17/10 2015
Det här var mer som om de hade blandat ihop 3 olika filmer och drama var väl inte något jag hade förväntat mig....
Kalkonhönan (Anmäl)   1/12 2014
Bättre än den första i trilogin på en hårsmån, mer lugn och lågmäld jämfört med föregångarens tokerier och snabba tempo, ser fram emot att se Ley Lines nu!
idd (Anmäl)   19/1 2014
Mer av Miikes knaserier! Snäppet bättre än första..
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Dead or Alive 2