Death Steps in the Dark

Originaltitel: Passi di morte perduti nel buio
Regissör:Maurizio Pradeaux
Utgivningsår:1977

Om Death Steps in the Dark:

En kvinna blir mördad då tåget mellan Istanbul och Aten kör in i en tunnel. I den aktuella kupén finns sex misstänkta gärningsmän bland annat en falsk präst, en suspekt cigarrökande man, en brillorm, en spånig svensk fotomodell vid namn Ingrid Stelmanson och hennes fotograferande pojkvän. Den sistnämnde är ägaren till kniven som mordet utförts med och han blir följaktligen huvudmisstänkt. Med på tåget finns även filmens "Femme Fatale" och hennes älskare. Dessa två ser mördaren och behåller dennes tappade handskar i utpressningssyfte. Mördaren blir givetvis upprörd och börjar ägna sig åt att skära halsen av personer, som på ett eller annat sätt är involverade i historien, med en rakkniv. Och den unge fotografen kämpar febrilt för att rentvå sig från misstankar, och för att slippa den Columbo-liknande snutens hökögon i nacken.

Leonard Mann, Robert Webber, Vera Krouska, Nino Maimone, Barbara Seidel, Imelda Marani, Albertina Capuani, Nazzareno Macri, Luigi Romano, Bartolillo Palma, Susy Jennings

Arpad DeRiso, Maurizio Pradeaux

Thriller, Skräck

Italien, Grekland
Med i listor: Giallo
Diskussioner om Death Steps in the Dark  (0 diskussioner)
Kommentarer om Death Steps in the Dark (2 st)
ulke666 (Anmäl)   11/2 2012
Börjar bra men efter ett tag blir det lite för mycket Åsa-Nisse över det hela. Enligt mig förstör det stämningen helt och hållet. Skulle nästan kunna platsa som en del i Arne Mattssons Hillman-filmer?
ketto (Anmäl)   10/2 2012
skitbra inledningsmusik av Ortolani, väldigt dramatisk, spelas över abstrakta färgstarka bilder. tyvärr så var inte filmen så dramatisk som den utgav sig för, den var mer komisk. men jag upskattade komedin - väldigt dum humor, men charmig, fick mig att skratta högt ibland. jag gillade stilen genom hela filmen, några av morden var väldigt blodiga och vissa scener riktigt stämningsfulla. som helhet tyckte jag filmen var bra!