Decamerone

Originaltitel: Il Decameron
Regissör:Pier Paolo Pasolini
Utgivningsår:1971

Om Decamerone:

En filmatisering av boken "Decamerone" av Bocaccio där adliga italienare berättar vågade historier för varandra under en helg.

Titel: Badhytten
Regissör: Sergio Citti
År: 1973
Genre: Drama, Komedi, Kriminalare, Romantik, Fantasy
Osedliga berättelser
Titel: Allt du skulle vilja veta om sex men varit för skraj för att fråga
Originaltitel: Everything You Always Wanted to Know About Sex But Were Afraid to Ask
Regissör: Woody Allen
År: 1972
Genre: Komedi
Allt du skulle vilja veta om sex men varit för skraj för att fråga
Titel: Hot Potato
Regissör: Pier Paolo Pasolini
År: 1972
Genre: Drama, Komedi
Canterbury Tales

Franco Citti, Ninetto Davoli, Jovan Jovanovic, Vincenzo Amato, Angela Luce, Giuseppe Zigaina, Maria Gabriella Maione, Vincenzo Cristo, Pier Paolo Pasolini, Giorgio Iovine, Salvatore Bilardo, Vincenzo Ferrigno, Elisabetta Genovese

Pier Paolo Pasolini

Drama, Komedi

Italien, Frankrike, Västtyskland
Diskussioner om Decamerone  (0 diskussioner)
Kommentarer om Decamerone (35 st)
Stygga-Vargen (Anmäl)   14/8 2016
Ganska svårt att betygsätta denna film. Å ena sidan är den snyggt filmad, har bra skådespelare och så där, å andra sidan känns det som att det saknas något som man inte riktigt kan sätta fingret på.
lilebroer (Anmäl)   23/4 2016
De 106 spelminuterna rullar på i en rätt så rask takt och bland all konstnärlig naivitet så finns det en hel del riktigt bra element som dyker upp då och då. Men i slutändan, som ensam film, är Il Decameron inget vidare, men som en del av något större så hoppas jag fortfarande att den ska ha något att ge mig. - LÄS MER OM FILMEN PÅ MIN BLOGG - http://theshinbonepost.blogspot.se/ 2016/04/il-decameron-1971-dvd-106-min.html
ave4 (Anmäl)   20/5 2015
Svår att sätta betyg på, till filmens förtjänst hör att den lyckas fånga medeltidsandan perfekt och har väldigt glad och upplyftande stämning som gör den till en lysande hyllning till livet. Nackdelen med filmen är att fotot verkligen känns amatörmässigt, och kameramannen kan knappt vinkla kameran mot det som är intressant i varje scen. Klippningen är rätt ful. Det handlar absolut inte om någon brist på talang varken från Pasolinis eller Delli Collis sida, eftersom de flesta filmer jag sett där dessa två samarbetat tvärtom varit helt enastående visuellt (Se bara på Salo, Matteusevangeliet, Canterbury Tales som exempel, så snyggt filmade). Därför var jag extra besviken, eftersom dem slarvat och uppenbarligen hade kunnat bättre.
NtoNW (Anmäl)   25/9 2013
Skönt med filmer där inte alla måste se ut som och spela som Hollywood-skådisar. Bra översättning av Boccaccios novellsamling, men som någon antytt tidigare - det blir lite enformigt i längden.
Mrs Smiths (Anmäl)   24/6 2012
En studie i dålig tandhälsa.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Decamerone