Deep Red

Originaltitel: Profondo rosso
Regissör:Dario Argento
Utgivningsår:1975

Om Deep Red:

En synsk kvinna känner av någons tankar då hon befinner sig i en salong. Dessa tankar bevittnar att personen i fråga är en mördare och kommer att mörda igen. Hon utropar detta inför sin publik, men vems tankar hon läst vet ingen. Snart söker den mystiske mördaren upp den synska kvinnan och tar hennes liv. En engelsk pianist blir mordets enda vittne och försöker lista ut vem som är den skyldige. Men mördaren fortsätter ta livet av dem som kan avslöja dennes identitet.

Titel: Ljudet från kristallfågeln
Originaltitel: L'uccello dalle piume di cristallo
Regissör: Dario Argento
År: 1972
Genre: Kriminalare, Thriller
Frenzy
Titel: Don't Torture a Duckling
Originaltitel: Non si sevizia un paperino
Regissör: Lucio Fulci
År: 1972
Don't Torture a Duckling
Titel: Huset med de skrattande fönstren
Originaltitel: La Casa dalle finestre che ridono
Regissör: Pupi Avati
År: 1976
Genre: Skräck, Mysterium
Huset med de skrattande fönstren

David Hemmings, Daria Nicolodi, Gabriele Lavia, Macha Meril, Eros Pagni, Giuliana Calandra, Piero Mazzinghi, Glauco Mauri, Clara Calamai, Aldo Bonamano, Liana Del Balzo, Vittorio Fanfoni, Dante Fioretti, Geraldine Hooper, Jacopo Mariani

Bernardino Zapponi, Dario Argento

Thriller, Skräck, Mysterium

Italien

Recension Deep Red

- De Rossi sätter betyg 5 och skriver:
En pianist, Marcus Daly (David Hemmings) bevittnar ett mord och dras in i en otäck mordhärva där allt inte är vad det verkar vara. David hemmings karraktär beslutar sig för att göra egna efterforskningar och får snart hjälp av Gianni Brezzi (Daria Nicolodi). Dario Argento har här tagit Giallon till sin absoluta höjdpunkt, med effektivt soundtrack av Goblin och med spektakulära specialeffekter för...

Recension av Deep Red - Läs hela!

Med i listor: Giallo, Gore Galore, Skräck Top 50
Diskussioner om Deep Red  (0 diskussioner)
Kommentarer om Deep Red (151 st)
Ghostface (Anmäl)   16/10 2018
När det gäller Argento måste man vara medveten att man får nycklarna till ett annorlunda filmuniversum där man inte pratar och agerar som i verkligheten. Förstå den komiska surrealismen som då skapas och kombinera det med ett ganska flytande kameraarbete och italiensk "synthrock"? så förstår du Argento.
Filmfantast86 (Anmäl)   28/10 2017
Smultronsylt (Anmäl)   11/2 2016
Jag fattar inte allt hallå över den här filmen. Den är ju verkligen inget speciellt och skådisarna är ju värdelösa. Jag gillar italienskt annars, men att sätta över en 2:a på denna kommer aldrig att gå.
Raimo_1985 (Anmäl)   5/2 2016
Andra titten och fyran står fast. Detta är nog min favorit-Argento. Jag har bara sett "export-versionen" som är en timme och fyrtio minuter. En del i filmen är bland det bästa jag sett i filmväg.
Ful_fisk (Anmäl)   8/3 2015
Bra Dario Argento-klassiker med spännande kamera-arbete, snygg scenografi och bra stämning. Storyn ligger i vanlig ordning andrahandsprioriterad, men det är väl lite grejen också. Huvudsaken är att vi ska få stilren och underhållande skräckfilm och det är precis vad vi får.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Deep Red