Betyg idag: 1 050 Besökare idag: 5 681

Originaltitel: The Deer Hunter
Regissör:Michael Cimino
Utgivningsår:1978

Om Deer Hunter:

En skildring av hur Vietnamkriget påverkade en samling människor i en liten industristad i Pennsylvania.

Titel: Apocalypse
Regissör: Martin Scorsese
År: 1976
Genre: Drama, Kriminalare
Taxi Driver

Robert De Niro, John Cazale, John Savage, Christopher Walken, Meryl Streep, George Dzundza, Chuck Aspegren, Shirley Stoler, Rutanya Alda, Pierre Segui, Mady Kaplan, Amy Wright, Mary Ann Haenel, Richard Kuss, Joe Grifasi

Deric Washburn

Drama, Krig

Storbritannien, USA

Recension Deer Hunter

- Mixen sätter betyg 3 och skriver:
Deer hunter räknas som en av de stora filmklassikerna och det är på många sätt inte svårt att förstå varför. Men på grund av för stora ambitioner och tveksamt berättande når den inte hela vägen till att vara en riktigt bra film. Filmen handlar om några unga människor i en amerikansk småstad. Tre av de unga männen ska snart bege sig till kriget i Vietnam men innan de reser ska en av dem gifta sig....

Recension av Deer Hunter - Läs hela!

Med i listor: 70-tal Top 50, Admins val, Filmer flest filmtipsare äger, Filmtipsets Topp 250, Krig Top 50, Medlemmarnas mest eftersökta, Oscars
Diskussioner om Deer Hunter  (0 diskussioner)
Kommentarer om Deer Hunter (888 st)
Filmfantast86 (Anmäl)   21:21 11/10
En av de mest överskattade filmerna
oskaraspfors (Anmäl)   16:54 28/4
Såg denna som 17-åring 2009. Det var bland det bästa jag sett tyckte jag då. Ser om den åtta år senare och den är minst lika bra. Helt fantastisk film!
Hypostas (Anmäl)   19:35 23/1
Höjning till femma efter omtitt.
RustyFilm (Anmäl)   5/12 2016
En krigsfilm som är mer drama än krig. Filmen handlar om relationerna mellan grabbarna i ett stål arbetar gäng och hur dessa relationer påverkas när tre av dom kallas till tjänst i Vietnamkriget. Vi får följa gänget före, under och efter kriget. Det här är en mycket bra film som omöjligt lämnar någon oberörd.
dr_Robert (Anmäl)   3/10 2016
Såg den här på VHS för 30+ år sedan som tonåring och tyckte då att början var oerhört seg men att filmen blev bättre efterhand. När jag nu ser om dem i biograf och är några få år äldre ter sig inledningen snarare som storslagen: bildberättandet är tidvis oerhört vackert. Därmed försvinner den reservation som förklarade att betyget tidigare "bara" var en fyra. Annars har filmen allt: En angelägen historia, fantastiskt skådespeleri (deNiros bästa roll?), spänning och en förmåga att få oss att känna med karaktärerna. TILL SIST: Några plattskallar i avdelningen för "Fy för amerikansk imperialism" förstår inte att detta är en anti-krigsfilm. Du är förmodligen smartare än dem - fastän de inte kan låta bli att skryta med att de har läst a-kursen i postkoloniala teorier vid Södertörns högskola.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Deer Hunter