Dekalogen 10: Du skall icke åtrå din nästas egendom

Originaltitel: Dekalog, dziesiec
Regissör:Krzysztof Kieslowski
Utgivningsår:1989

Om Dekalogen 10: Du skall icke åtrå din nästas egendom:

I den tionde filmen i Dekalogen-serien behandlas budet "Du skall icke ha begär till din nästas hus". Handlar om två bröder som ärver en mycket dyr frimärkssamling, och samlingen behöver ett enda frimärke till för att bli komplett. Mannen som har det sista frimärket vill inte ha betalt med pengar...

Titel: Dekalogen 9: Du skall icke åtrå din nästas hustru
Originaltitel: La ville est tranquille
Regissör: Robert Guédiguian
År: 2000
Den lugna staden

Jerzy Stuhr, Zbigniew Zamachowski, Henryk Bista, Olaf Lubaszenko, Maciej Stuhr, Jerzy Turek, Anna Gornostaj

Krzysztof Kieslowski, Krzysztof Piesiewicz

Drama, Kortfilm

Polen
Med i listor: Kortfilm Top 50
Diskussioner om Dekalogen 10: Du skall icke åtrå din nästas egendom  (0 diskussioner)
Kommentarer om Dekalogen 10: Du skall icke åtrå din nästas egendom (33 st)
Ful_fisk (Anmäl)   16/12 2016
Dekalogen avslutas med en del på seriens genomsnittsliga nivå, vilket givetvis funkar. Hade dock kanske väntat mig en mer storslagen avrundning, men det kanske är Trikoloren-slutet som spökar. En riktigt bra entimmes film är det ju i alla fall. Liksom alla delar av den förträffliga Dekalogen!
Darn (Anmäl)   19/6 2014
Kieslowski låter Dekalogen gå i mål med en betydligt mer lättsammare historia än vad som föregått. Vad det verkar, på bekostnad av stilistiken. Hade nog önskat något mer och en annan form av "ihopknytning", men en kan ju inte få allt.
martin eden (Anmäl)   14/10 2012
[rek. 4] Ja, jag vet inte vilken gång i ordningen det är som jag nu ser hela serien. Denna del är fantastiskt rolig. Högsta betyg är inte långt borta. Jag saknar dock killen som annars dyker upp i alla dekaloger eller är det bara jag som missar honom? Snudd på mästerverk!!! 4+/5-
Sznax (Anmäl)   15/4 2012
Dekalogen avslutas med en lite lättare ton än de tidigare filmerna, men den är nästan mer nattsvart än många av de andra. Bra skådespelare och ett bra manus (för en gångs skull). Karaktärsutvecklingen är lite mysko och även om slutet egentligen är bra så känns det som att det inte knyts ihop tillräckligt bra. Betyg 6.8
ses11 (Anmäl)   11/12 2011
Nattsvart humor! Ett avstamp från mörkret i de nio föregående filmerna, vilket faktiskt kändes som en bra avslutning. Just därför är den svår att jämföra med de andra, men den här visar upp Kieslowskis lite mer komiska sida (Precis som Den Vita Filmen!).
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Dekalogen 10: Du skall icke åtrå din nästas egendom