Dekalogen 4: Du skall hedra din fader och din moder

Originaltitel: Dekalog, cztery
Regissör:Krzysztof Kieslowski
Utgivningsår:1988

Om Dekalogen 4: Du skall hedra din fader och din moder:

En ung kvinna upptäcker ett förseglat kuvert i sin fars rum med texten "får ej öppnas före min död". I kuvertet ligger ett brev till henne själv från hennes bortgångna mor.

Titel: Dekalogen 6: Du skall icke bedriva hor

Adrianna Biedrzynska, Janusz Gajos, Andrzej Blumenfeld, Tomasz Kozlowicz

Krzysztof Kieslowski, Krzysztof Piesiewicz

Drama, Kortfilm

Polen
Diskussioner om Dekalogen 4: Du skall hedra din fader och din moder  (0 diskussioner)
Kommentarer om Dekalogen 4: Du skall hedra din fader och din moder (57 st)
Filmfantast86 (Anmäl)   31/10 2017
Ful_fisk (Anmäl)   7/4 2016
Helt klart bra förstås, men ändå svagaste delen hittills.
saggesaliv (Anmäl)   14/12 2015
Alltså nja! Detta är den svagaste delen hittills. Tycker lite det känns som att de två huvudkaraktärerna är för ointressanta för att få så mycket ensamtid som de får. Något pluspoäng på en stundvis intressant story samt stilrent foto. Slutet gillade jag faktiskt inte heller. I trean fungerar det mycket bättre med skådespelet mellan huvudkaraktärerna. Betyg: 49/100
Sture Stenhög (Anmäl)   23/4 2015
Det här var ju den klart mest uppfuckade delen hittills, lite imponerande just därför att det inte känns som att den går in för att försöka vara provokativ och kontroversiell. Väldigt fängslande också att som publik försöka bena ut de två karaktärernas relation, jag gillar också att fullt fokus från filmens sida ligger på just det. Vet inte om jag är helt nöjd med slutet dock, skulle säga att jag direkt hatade det till en början, men har i efterhand förstått att det kan tolkas lite olika, vilket gör det intressantare. På det stora hela är det iaf ytterligare en bra del i serien, och trean är stark, tror jag
AlbinWesley (Anmäl)   17/10 2014
Visst är den väldigt fin, men inte så att jag blir kär direkt. Mer än lite i början och lite i slutet kanske.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Dekalogen 4: Du skall hedra din fader och din moder