Dekalogen 5: Du skall icke dräpa

Originaltitel: Krótki film o zabijaniu
Regissör:Krzysztof Kieslowski
Utgivningsår:1988

Om Dekalogen 5: Du skall icke dräpa:

En psykotisk, ung man mördar en taxichaufför brutalt och döms till döden genom hängning. Två mord, ett legalt, ett illegalt, båda vidriga.

Filmen vann jurypriset i Cannes och klipptes senare ned till ett entimmesavsnitt i Kieslowskis Dekalogserie med den svenska titeln "Dekalogen 5: Du skall icke dräpa".

Titel: Dekalogen 6: Du skall icke bedriva hor
Dekalogen 8: Du skall icke bära falskt vittnesbörd

Zbigniew Zapasiewicz, Miroslaw Baka, Krzysztof Globisz, Jan Tesarz

Krzysztof Kieslowski, Krzysztof Piesiewicz

Drama

A Short Film About Killing, En liten film om konsten att döda, Decalogue Five: Thou Shalt Not Kill, Dekalog, piec

Polen
Med i listor: Dödsstraff, Triangelfilmretrospektiv på Kino i Lund 2007
Diskussioner om Dekalogen 5: Du skall icke dräpa  (0 diskussioner)
Kommentarer om Dekalogen 5: Du skall icke dräpa (158 st)
Asmorod (Anmäl)   8/11 2017
Fenomenal.
Filmfantast86 (Anmäl)   26/10 2017
saggesaliv (Anmäl)   14/12 2015
Jag har sett den långa versionen! Historien har en ganska så intressant utgångspunkt. Men jag tycker inte att det långsamma utförandet har en så positiv effekt på filmen som helhet, det är inte dåligt, bara lite väl långsamt. Zbigniew Preisner musik är i denna del den bästa och mest välkomponerade Dekalog-del hittills. Fotot är faktiskt det mest trista jag sett i en Kieslowski-rulle, även om det ej är dåligt någonstans så är jag van vid mycket mer storslaget. Slutscenen är filmens höjdpunkt, riktigt obehaglig, höjer helhetsintrycket för mig! Betyg: 64/100
Sture Stenhög (Anmäl)   2/10 2015
Jag såg den längre versionen, det är väl lika bra att börja med att nämna det. Och bra var den på Kieslowskis typiskt dystergråa sätt, eller om det rent av var dystersvart denna gång. Jag gillar iaf verkligen att han inte gör det lätt för sig, istället skildrar han ett fruktansvärt brott som omöjligt kan försvaras i sig. Alla förstår trots allt att det är fel att avrätta en oskyldig människa, så en film på det temat blir alltid ganska torftigt som diskussionsunderlag. Här öppnar man istället upp för en diskussion på ett principiellt plan, och det ger så oerhört mycket mer, och det är i slutändan också mycket mer övertygande som argumentation. Karaktärerna är intressanta dessutom, inte minst advokaten, jag hade gärna sett att han hade fått lägga ut texten ännu mer. Det finns dock en del småsaker kring berättandet som jag inte tycker är helt lyckade, men där kan problemet ha varit bristande koncentration från min sida, finns således potential för ett höjt betyg, men nu stannar det på en stark trea
Astrojacob (Anmäl)   13/5 2015
Obehaglig och genialisk. Stark Fyra.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Dekalogen 5: Du skall icke dräpa