Delikatessen

Originaltitel: Delicatessen
Regissör:Jean-Pierre Jeunet, Marc Caro
Utgivningsår:1991

Om Delikatessen:

I en obestämbar nära framtid har civilisationen klappat ihop. Mat finns inte att köpa för pengar -det är ärtor och linser som gäller för hårdvaluta. I ett fallfärdigt hyreshus bor en samling, minst sagt, udda figurer. Den ena knäppare än den andra. Och så den råbarkade slaktaren förstås. Han med köttbutiken "Delikatessen" i bottenvåningen. På något underligt sätt lyckas han alltid förse sina kunder med både innanlår och korv...

Titel: De förlorade barnens stad
Originaltitel: La cité des enfants perdus
Regissör: Jean-Pierre Jeunet, Marc Caro
Regissör: Anders Thomas Jensen
År: 2003
Genre: Drama, Komedi
De gröna slaktarna

Dominique Pinon, Marie-Laure Dougnac, Jean-Claude Dreyfus, Karin Viard, Rufus, Howard Vernon, Ticky Holgado, Anne-Marie Pisani, Jacques Mathou, Silvie Laguna, Jean-François Perrier, Pascal Benezech

Marc Caro, Gilles Adrien, Jean-Pierre Jeunet

Komedi, Kriminalare, Fantasy

Frankrike

Recension Delikatessen

- Hanjarr sätter betyg 5 och skriver:
Det kan vara lätt att föreställa sig Delicatessen som en mörk och dyster film men man kan inte ha mer fel för under den hårda ytan sprudlar det av glädje och humor. Regissörerna Jean-Pierre Jeunet och Marc Caros känsla för detaljer är utsökt och de många musikaliska inslagen är rent ut sagt genialiska. De säregna karaktärerna höjer filmen ytterligare ett snäpp och ibland finner jag mig själv gapskrattandes...

Recension av Delikatessen - Läs hela!

Med i listor: Europa, Filmtipsets Topp 250, Medlemmarnas mest eftersökta, Postapokalyptiska filmer
Diskussioner om Delikatessen  (0 diskussioner)
Kommentarer om Delikatessen (465 st)
Engravadlax (Anmäl)   01:08 26/4
Mer sagolik än absurd.
Filmfantast86 (Anmäl)   18/10 2017
Solidus (Anmäl)   25/6 2017
Udda och underhållande sci-fi med drag av Terry Gilliam. Gillar du "Brazil" och den skruvade humorn hos Monty Python, då borde "Delikatessen" vara en film för dig.
RustyFilm (Anmäl)   9/12 2016
Får en känsla av för långt driven lågbudget film (komedi). Hela den besynnerliga handlingen utspelas inom väggarna på ett hyreshus någonstans i Frankrike. Undantaget några utflykter ner i kloak systemet och nån upp på taket. Bisarriteterna som staplas på varandra väcker hela tiden en nyfikenhet på vad som ska ske härnäst så tråkigt blir det aldrig.
martin eden (Anmäl)   29/9 2016
[rek. 4] Mycket rolig och visuell dystopisk komedi. Gillar faktiskt allt med denna fantastiskt charmiga, svarta komedi. Tycker även att skådespelet är briljant. Snudd på mästerverk! 4+/5-
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Delikatessen