Dellamorte Dellamore

Originaltitel: Dellamorte Dellamore
Regissör:Michele Soavi
Utgivningsår:1994

Om Dellamorte Dellamore :

Francesco Dellamorte tar hand om kyrkogården i den lilla Italienska byn Buffalora. Han lever i ett fallfärdigt hus på området med endast sin mentalt handikappade assistent Gnaghi som sällskap. Unga odågor i staden sprider rykten om att Francesco är impotent. Det enda sättet han kan öppna upp sig på är över telefon med sin vän Franco, när de väl träffas har de mycket lite att säga. Francesco har inget annat att underhålla sig med än att läsa gamla telefonkataloger och försöka pussla ihop ett mänskligt skallben. Han verkar inte förvånas över att alla lik återvänder som zombies sju dagar efter att de jordsatts, och har inte något emot att eliminera dem permanent. Francesco är osäker på om han blandar ihop drömmar om mord med verkligheten och beslutar sig för att lämna Buffalora. Titeln och huvudkaraktärens namn syftar på en dualitet i det Italienska språket, dellamore betyder kärlek och dellamorte död. Filmen är baserad på en roman av Tiziano Sclavi.

Titel: Braindead
Regissör: Hiroyuki Tanaka
År: 2000
Genre: Komedi, Action, Kriminalare, Thriller, Fantasy
Monday

Rupert Everett, François Hadji Lazaro, Anna Falchi, Vito Passeri, Mickey Knox, Fabiana Formica, Clive Riche, Katja Anton, Barbara Cupisti, Anton Alexander, Pietro Genuardi, Patrizia Punzo, Stefano Masciarelli

Gianni Romoli

Komedi, Romantik, Skräck

Cemetery Man, Of Death, of Love

Italien, Frankrike, Tyskland

Recension Dellamorte Dellamore

- spoook sätter betyg 5 och skriver:
Filmen DellaMorte DellAmore är en fransk/italiensk/engelsk produktion från 90-talets början och är regisserad av italienaren Michele Soavi, som tidigare gjort sig mest känd för sin psuedo-giallo Stage Fright. I DellaMorte DellAmore presenteras tittaren för en by vid namn Buffalora som ligger på obestämd plats i Italien. I Buffalora finns en mystisk kyrkogård där en vaktmästare vid namn Francesco DellaMorte...

Recension av Dellamorte Dellamore - Läs hela!

Med i listor: Gore Galore
Diskussioner om Dellamorte Dellamore  (0 diskussioner)
Kommentarer om Dellamorte Dellamore (134 st)
Filmfantast86 (Anmäl)   28/10 2017
Dele (Anmäl)   25/9 2016
Ganska tunn story, men visuellt begåvad och ganska speciell morbid skräckfilm med stänk av både saga, fantasy och humor.
Lotso (Anmäl)   28/9 2015
I sin helhet är Dellamorte Dellamore en av de mest bisarra och märkliga skräckfilmerna jag har sett. Budskapet och vad den egentligen ville förmedla gick mig helt över huvudet. Men det gjorde inte så mycket då jag fortfarande fann filmen extremt underhållande och komedin och effekterna gjorde det verkligen för mig. Det är en stämningsfull film som levererar på både musik fronten och underhållningsnivån. Dessutom en av de mer originella skräckfilmerna jag sett faktiskt. Jag kan inte riktgit säga jag sett något liknande förr eller sedan dess. Men jag känner ändå lite som att James satte spiken i kistan när han sa detta om filmen: "It's not as serious as "Night of the Living Dead", not as funny as "Return of the Living Dead" and not as gory as "Braindead". But if you're looking for a zombie movie that's a little different, this is it."
Astrojacob (Anmäl)   16/3 2015
Underbart sjuk horror som påminner om Bruce i Evil Dead, skön Fyra.
DanjelFalck (Anmäl)   14/8 2014
Lite för artsy fartsy för min smak, men okej.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Dellamorte Dellamore