Demonernas port

Originaltitel: Rashômon
Regissör:Akira Kurosawa
Utgivningsår:1950

Om Demonernas port:

En tjuv våldtar en kvinna och mördar hennes make. Men när historien berättas ur fyra olika vinklar - kvinnans, tjuvens, den mördade mannens och ett vittnes - är det plötsligt inte alls säkert vad som hände. Historien blir alltmer motsägelsefull och ord står mot ord och handling mot handling. Det visar sig snart att ingen av de fyra verkar vara särskilt sanningsenlig.
Se filmen på Plejmo

Originaltitel: Ran
År: 1985
Genre: Drama, Action, Krig
Ran

Toshirô Mifune, Minoru Chiaki, Takashi Shimura, Machiko Kyô, Masayuki Mori, Daisuke Katô, Kichijiro Ueda, Noriko Honma

Akira Kurosawa, Shinobu Hashimoto

Drama, Kriminalare, Mysterium

Japan

Recension Demonernas port

- BeforeYouDie sätter betyg 4 och skriver:
En skogshuggare springer på en mördad man i skogen, vilket startar en utredning, och vi får senare följa rättegången där banditen, frun till mannen, och mannen som blivit mördad (genom ett medium) alla berättar sin historia av vad som har hänt. Alla berättelser skiljer sig väldigt från varandra och speciellt i hur själva mordet gick till. Akira Kurosawa berättar här en intressant historia som ställer...

Recension av Demonernas port - Läs hela!

Med i listor: 50-tal Top 50, Guldlejon i Venedig, Oscar för bästa icke-engelskspråkiga film, Populärt och billigt
Diskussioner om Demonernas port  (0 diskussioner)
Kommentarer om Demonernas port (201 st)
KyLLo (Anmäl)   6/11 2018
Kanske hämtade Ingmar Bergman inspiration till Jungfrukällan (som jag föredrar) från den här. Den är snygg, smärtsam och något teatral. Trots sina 88 minuter känns den dock ensidig och utdragen. Ingen Kurosawa-favorit.
Filmfantast86 (Anmäl)   24/10 2017
Zebulonm (Anmäl)   11/4 2017
Blir för enformigt med alla dessa olika versioner av storyn. Det bästa är slutet men det kan inte väga upp hela filmen.
andybrando (Anmäl)   3/10 2016
En fullkomligt mästerlig studie av sanningen och den mänskliga naturen.
myslas (Anmäl)   28/8 2016
Det är en intressant historia men det blir lätt lite enformigt tills man kommer till slutet och sensmoralen. Fortfarande en bra film men det finns många andra jag föredrar av Kurosawa och med Mifune.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Demonernas port