Demons of the Mind

Originaltitel: Demons of the Mind
Regissör:Peter Sykes
Utgivningsår:1972

Om Demons of the Mind:

En galen baron håller sina två vuxna barn, en dotter och en son, fångna på sitt slott. Han är övertygad om att de är smittade av en mystisk galenskap som funnits i släkten. Samtidigt går en våldtäktsman/mördare lös i den närbelägna byn.

Titel: Blod från mumiens grav
Genre: Drama, Thriller, Skräck
De besatta
Titel: Vampyrernas cirkus
Originaltitel: Vampire Circus
Regissör: Robert Young (III)
År: 1972
Genre: Skräck, Fantasy
Vampyrernas cirkus
Titel: Satans skinn
Originaltitel: Blood on Satan's Claw
Regissör: Piers Haggard
Genre: Skräck
Satans skinn
Titel: Draculas döttrar
Originaltitel: Twins of Evil
Regissör: John Hough
Genre: Drama, Skräck
Draculas döttrar

Robert Hardy, Gillian Hills, Shane Briant, Patrick Magee, Paul Jones, Virginia Wetherell

Frank Godwin, Christopher Wicking

Thriller, Skräck

Blood Evil, Blood Will Have Blood, Nightmare of Terror

Storbritannien,
Med i listor: Hammer
Diskussioner om Demons of the Mind  (0 diskussioner)
Kommentarer om Demons of the Mind (6 st)
martin eden (Anmäl)   16/5 2016
[rek. 2] Jag skulle nog inte kalla den direkt dålig, men det är inte ens i nivå med Hammers "okej filmer". Gillar det intensiva skådespelet, men tycker att storyn känns väldigt förvirrad och utan riktning. Inget vidare. 2-
dudson (Anmäl)   31/5 2014
Flummig hammer rysare där allt anspelar på galenskap och vidskepelse. 2+
Ondskapt (Anmäl)   15/5 2012
Visst, den är väldigt spretig ibland, men när den är bra gillar jag det mycket, det finns glimtar av briljans här som inte går att förbise. Man hade dock kunnat göra två olika filmer känns det som, nu blir det lite mischmasch av en del saker, men ändock en smått egen, snygg film med mästerligt slut.
schramm (Anmäl)   1/6 2009
Nja, saknar helt udd trotts massa slott, färger, galna bybor och rätt mycket tuttar. Det tenderar ganska snabbt att bli ointressant, och trotts ljusglimtar (som när barnen motar folk med fågelskrämman) så blir det aldrig så bra som det kunde ha blivit. Trist, trist!
Kurganen (Anmäl)   28/10 2008
En märklig historia om galenskap, incest och (själv)mord som verkligen inte når upp till den vanliga Hammer-standarden. Öppningsscenen med den svarta vagnen som rusar fram genom landskapet är underbar och miljöerna är oftast väldigt bra. Problemet är att filmen är förvirrad och verkar vara i avsaknad av något, jaf vet inte vad. "Doktorn" (Magee) är obehaglig verkligen men allt känns överspelat. Skådisarna har tagit i så de nästan bajsar på sig vilket är synd. Kanske är filmen ett försök att tackla andra problem än vampyrer och ren ondska men det lyckas inte. (Ordet "Evil" nämns ofta dock.) Det gör mig ont att säga att filmen inte får mer än 2 av 5. Egentligen kan jag känna att betyget kanske är 1 av 5 men ingen Hammer-film är så dålig. Vad de än håller på med så är miljöerna alltid sevärda. Jag skulle inte rekommendera någon att se den här.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Demons of the Mind