Den 13:e krigaren

Originaltitel: The 13th Warrior
Regissör:John McTiernan
Utgivningsår:1999

Om Den 13:e krigaren:

Unge mannen Ibn har blivit förvisad ur Bagdad efter en kärlekshistoria med en av sultanens älskarinnor. På vägen möter han en grupp nordiska krigare som slagit läger. En kunglig budbärare kommer till dem med ett meddelande om att de måste vända hem, eftersom en mystisk fiende hemsöker deras land.

Titel: Outlander
Originaltitel: Pathfinder
Regissör: Marcus Nispel
Genre: Drama, Action, Äventyr, Fantasy, Krig
Pathfinder

Antonio Banderas, Sven Wollter, Maria Bonnevie, Omar Sharif, Sven-Ole Thorsen, Tony Curran, Erick Avari, Diane Venora, Vladimir Kulich

William Wisher Jr, Warren Lewis

Action, Äventyr, Fantasy

The Thirteenth Warrior

Recension Den 13:e krigaren

- EvilNed sätter betyg 4 och skriver:
Baserad på boken "Eaters of the Dead" av Michael Chricton. Filmen avviker på en del ställen från handlingen i boken, men i det stora hela är den ganska trogen källmaterialet. I boken är det dock en 100% grym och mörk värld som karaktärerna slåss igenom, medans i filmen är det ganska mycket Hollywood och anpassade moraler. Antonio Banderas spelar Ahmed Ibn-Fadlan, den arabiske krönikören och upptäckaren...

Recension av Den 13:e krigaren - Läs hela!

Med i listor: Vikingar
Diskussioner om Den 13:e krigaren  (0 diskussioner)
Kommentarer om Den 13:e krigaren (365 st)
Rai (Anmäl)   11/3 2018
Alldeles för seg för min smak.
Filmfantast86 (Anmäl)   18/10 2017
yaxez (Anmäl)   12/2 2015
Ulfric Stormcloak på äventyr med Puss in Boots, what's not to like?
Krille80 (Anmäl)   8/11 2014
En film med goda förutsättningar; okej skådespelare (där det svenska inslaget upprätthålls av Sven Wollter och Maria Bonnevie), stor budget och mäktigt landskap. Av detta blev egentligen varken hackat eller malet. En kufisk blandning av historiska epoker pressas in i en konstig intrig med en kannibalistisk björndyrkande stam.
tystponce (Anmäl)   21/8 2013
Många luckor i handlingen men fan, den tål ju att ses ändå. Bättre än vad folk säger.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Den 13:e krigaren