Den allvarsamma leken

Originaltitel: Den allvarsamma leken
Regissör:Pernilla August
Utgivningsår:2016

Om Den allvarsamma leken:

Nytolkning av Hjalmar Söderbergs komplexa kärlekshistoria mellan journalisten Arvid Stjärnblom och konstnärsdottern Lydia Stille i sekelskiftets Stockholm. En berättelse om kärleken och dess konsekvenser.

Titel: Den allvarsamma leken
Originaltitel: Epilog
Regissör: Tom Tykwer
År: 1992
Epilog

Sverrir Gudnason, Karin Franz Körlof, Michael Nyqvist, Liv Mjönes, Göran Ragnerstam, Sven Nordin, Richard Forsgren, Mikkel Boe Følsgaard, Staffan Göthe, Sophie Tolstoy, Thomas Segerström, Peter Larsdotter, Pelle Sandberg, Maria Langhammer, Sofia Rönnegård

Lone Scherfig

Drama, Romantik

The Serious Game

Sverige
Diskussioner om Den allvarsamma leken  (0 diskussioner)
Kommentarer om Den allvarsamma leken (16 st)
goeran (Anmäl)   23:45 17/4
Pernilla Augusts Den allvarsamma leken från 2016 är väl inte så tokig även om jag föredrar Rune Carlstens version från 1945 (t ex fungerar Viveca Lindfors bättre i rollen som Lydia Stille än Karin Franz Körlof).
JD (Anmäl)   22:28 3/1
Förbryllande att den här filmen blev så ljumt bemött av kritiken. Skådespeleriet ner till minsta biroll, scenografi och kostym, foto, klippning, ljud och musik, allt samverkar på ett fullödigt sätt i ett verk som är på en gång naturalistiskt, poetiskt och intellektuellt reflekterande. En film som dröjer kvar både i hjärtat och i tanken. En film om människor helt enkelt, bortom alla de klichéer som kärleksfilmer i kostym annars lätt hamnar i. På så vis lever den helt klart upp till den litterära förlagan.
Myllo (Anmäl)   18/12 2018
Hjalmar Söderberg räknas till våra främsta författare och "Den allvarsamma leken" till våra främsta kärleksromaner. Men det är ingen gottköpskärlek, utan visar i stället har komplicerat det kan vara. Stämningsfullt med gedigna skådespelarinsatser men det som höjer filmen mest är hur August har lyckats fånga bokens själ på ett beundransvärt sätt.
Rai (Anmäl)   27/2 2018
Hur många versioner finns det inte av denna film?
Tonti (Anmäl)   1/10 2017
Ändå snäppet över förväntan även om det funkar klart bäst när de inte säger så mycket. Micke Nyqvist är bra i en av sina sista roller.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Den allvarsamma leken