Regissör:Rune Carlsten
Utgivningsår:1945

Om Den allvarsamma leken:

Efter Hjalmar Söderbergs roman. Journalisten Arvid Stjärnblom har under ett besök i skärgården blivit djupt betagen i Lydia. Lydia och Arvid möts igen och inleder ett intensivt kärleksförhållande, men snart gifter hon sig med en betydligt äldre man till Arvids förtvivlan.

Titel: Den allvarsamma leken
Regissör: Anja Breien
År: 1977
Titel: Den allvarsamma leken
Regissör: Pernilla August
År: 2016
Genre: Drama, Romantik
Den allvarsamma leken

Viveca Lindfors, John Ekman, Olof Widgren, Åke Claesson, Eva Dahlbeck, Gösta Cederlund, Josua Bengtson, Hjördis Petterson, Hugo Björne, Gunnar Sjöberg, Ulf Palme, Renée Björling

Rune Carlsten, Lars Tessing

Drama

Sverige
Diskussioner om Den allvarsamma leken  (0 diskussioner)
Kommentarer om Den allvarsamma leken (6 st)
goeran (Anmäl)   30/11 2018
Jag undrar om inte Rune Carlstens version av Den allvarsamma leken från 1945 har fått lite väl oförtjänt dålig kritik. Det var förmodligen ett misstag att försöka hålla sig så nära boken men exvis Viveca Lindfors insats är riktigt bra.
KyLLo (Anmäl)   22/8 2018
Den här filmen från 1945 finns även i två andra svenska versioner, från 1977 och 2016. Jag tycker inte att den här versionen är dålig, men heller inte bra.
Albion (Anmäl)   24/6 2018
Hjalmar Söderbergs berättelse fungerar riktigt bra som film också, och dramaturgin är det inget fel på. Men det är ett ytterst stelt och tafatt uppträdande från Olof Widgren i första hand, men det är ju frågan om hur han har blivit regisserad här egentligen. Efterhand tycker jag att filmen arbetar upp sig till en välförtjänt 3;a
Andra våningen (Anmäl)   14/6 2018
Unga män i huvudroller i dramer från den här perioden agerar alltid väldigt stelt. Jag undrar vad det beror på. Olof Widgren är betydligt bättre i vissa senare filmer. Viveca Lindfors var för all del också rätt stel. Övriga skådisars insatser är mer rutinerat välfungerande och själva historien är ju bra så filmen hade lätt kunnat bli en trea om bara huvudpersonerna fått komma loss lite.
teddybjorntjej (Anmäl)   3/4 2017
Jag tycker att det var en bra film. Jag har visserligen inte läst boken klart men som sagt helt okej
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Den allvarsamma leken