Betyg idag: 1 609 Besökare idag: 5 939

Originaltitel: The Other Boleyn Girl
Regissör:Justin Chadwick
Utgivningsår:2007

Om Den andra systern Boleyn:

Handlar om de två systrarna Boleyn som levde nära det engelska hovet på 1500-talet, och som båda blev romantiskt intrasslade med kung Henrik VIII.

Titel: Elizabeth - The Golden Age
Originaltitel: Anne of the Thousand Days
Regissör: Charles Jarrott
År: 1969
De tusen dagarnas drottning

Natalie Portman, Scarlett Johansson, Eric Bana, Jim Sturgess, Kristin Scott Thomas, Juno Temple, Benedict Cumberbatch, Eddie Redmayne, Alfie Allen, Ana Torrent, Oliver Coleman, Jade Ramsey, Mark Rylance, David Morrissey

Peter Morgan (I)

Drama, Romantik, Biografi

Storbritannien, USA

Recension Den andra systern Boleyn

- MrsRatched sätter betyg 2 och skriver:
Det känns som öppet mål att gestalta Henrik VIII:s kärlekshistorier och hans betydelse för det egna landet (brytningen med katolska kyrkan och bildandet av den engelska kyrkan till exempel) men på något vis fick filmskaparen Chadwick för sig att freestyla ganska rejält med den riktiga historien och gjorde om huvudpersonerna till stereotyper.

Recension av Den andra systern Boleyn - Läs hela!

Diskussioner om Den andra systern Boleyn  (0 diskussioner)
Kommentarer om Den andra systern Boleyn (164 st)
Tatty (Anmäl)   10:43 14/5
Okej och bra film. Rätt så intressant.
mylar (Anmäl)   18:38 14/2
Helt ointressant och saknar trovärdighet. Kostymerna kanske passar hyfsat till tiden, men uppträdande, frisyrer och miljöer är alldeles för moderniserade.
Barneyk (Anmäl)   20:41 20/1
Saknar helt nerv och känsla. Bitvis otroligt snygg men för dålig ljussättning gör ändå inte att det lyfter. Jag hade föredragit mindre realistisk look. Helt okej ändå, men platt.
mammene (Anmäl)   12/11 2015
Historiska filmer är något jag gillar och här har man lyckats bra att skildra tiden. Även om man ändrat historien och romantiserat den, men det känns som om vi behöver det ibland. Kontrasten till det romantiska är våldet och makten, vem kan lita på vem? Suveräna skådespelar insatser, allrahelst av Scarlett och Natalie som båda passade utmärkt till sina roller. Härligt. Efter en omtitt så håller väl min förra kommentar någotsånär, fyran är aningen svagare. Det kan bero på att jag nu läst boken och då blir man för det mesta besviken, även om man är beredd att det oftast är så, det bantas ju ner rätt rejält, men huvudhandlingen finns där och historien, en grym tid onekligen.
Cp-arnie (Anmäl)   10/8 2015
Stark trea. Betyget dras ner lite pga att de valt att använda sig av amerikanska skådisar som ska låtsas vara britter. Inte ens Scarlett och Natalie kan få det helt trovärdigt. Annars en bra film, intressant att få veta lite mer om Henrik VIII
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Den andra systern Boleyn
Se filmen
Entertainity AB © 2000-2016 Om Filmtipset Kontakt Medhjälpare Länkar Hjälp Regler & Villkor