Den bästa av mödrar

Regissör:Klaus Härö
Utgivningsår:2005
Antal betyg:2013 betyg

Om Den bästa av mödrar:

Detta är en berättelse om en liten människas nöd mitt i en värld av krig. Över 70.000 barn evakuerades från Finland till Sverige under vinter- och fortsättningskriget (1939-1944). ”Den bästa av mödrar” är den första fiktiva filmen som berättar om ett krigsbarns öde. En film om en pojke, som har två mödrar, men samtidigt ingen alls. Filmen är baserad på en roman av Heikki Hietamies.
Se filmen på CDON

Originaltitel: Goodbye Bafana
Regissör: Bille August
År: 2007
Farväl Bafana

Brasse Brännström, Michael Nyqvist, Leif Andrée, Maria Lundqvist, Marie Göranzon, Esko Salminen, Marjaana Maijala, Penny Elvira Loftéen, Topi Majaniemi, Maria Langhammer

Jimmy Karlsson, Kirsi Vikman, Veikko Anttola

Drama

Mother of Mine, Best of Mothers, Mor lilla mor

Finland, Sverige

Recension Den bästa av mödrar

- othis sätter betyg 4 och skriver:
Att Finland skickade 70.000 barn från sina familjer undan krig och elände till den svenska tryggheten och de svenska köttgrytorna är allmänt bekant, och på senare år har de traumatiska erfarenheter som så många krigsbarn råkade ut för beskrivits i tidningsartiklar och böcker. Ändå har åtminstone jag haft svårt att av allt detta utläsa vad krigsbarnstillvaron egentligen kunde innebära. På 108 minuter...

Recension av Den bästa av mödrar - Läs hela!

Diskussioner om Den bästa av mödrar  (0 diskussioner)
Kommentarer om Den bästa av mödrar (197 st)
Rai (Anmäl)   30/10 2017
Fin film....
Filmfantast86 (Anmäl)   25/10 2017
RustyFilm (Anmäl)   9/12 2016
Grundtemat i den här historien om det finska krigsbarnet Eero som hamnar hos skånska fosterföräldrar är i sig så väldans gripande så alla övertydliga förstärknings-effekter som har stoppats in för att förhöja känsloläget blir för mycket och lite fånigt. Tårarna flyter på bra ändå. Ett annat minus är det fantasilösa bildberättandet. Den där röda brevlådan hade snott åt sig en alldeles för stor roll i detta. De mer mänskliga huvudrolls-innehavarna Maria Lundqvist, Michael Nygren och Topi Marjaniemi var dock mycket bra.
TheHorrorfan (Anmäl)   17/3 2013
Har sett värre, men den är ju inte skit kass.
Hypostas (Anmäl)   16/10 2012
En av Härös svagare filmer. Inte lika drabbande som hans bästa alster. Fungerar hyfsat i alla fall. Svag trea.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Den bästa av mödrar