Den blodiga ön

Originaltitel: Gekido no showashi: Okinawa kessen
Regissör:Kihachi Okamoto
Utgivningsår:1971

Om Den blodiga ön:

Filmen handlar om det blodiga slaget om Okinawa 26 mars - 21 juni 1945; där de japanska försvararna under general Ushijima slogs till sista man för att försvara ön mot de numerärt och materiellt överlägsna amerikanska styrkorna.

Titel: Letters from Iwo Jima
Regissör: Kihachi Okamoto
År: 1967
Genre: Drama, Krig
Japan's Longest Day

Tetsurô Tanba, Kamatari Fujiwara, Takamaru Sasaki, Yutaka Sada, Tatsuya Nakadai, Eijirô Tôno, Keiju Kobayashi, Yuzo Kayama, Goro Mutsumi, Kenji Sahara, Katsuhiko Sasaki, Eisei Amamoto, Sachio Sakai, Ryo Ikebe, Chôtaro Tôgin, Akira Yamauchi, Wataru Omae, S

Ryozo Kasahara, Kaneto Shindô

Drama, Krig

Battle of Okinawa, Okinawa kessen

Japan
Diskussioner om Den blodiga ön  (0 diskussioner)
Kommentarer om Den blodiga ön (6 st)
Snah (Anmäl)   30/11 2013
Filmen kändes långseg och märklig till sitt upplägg. Officerare porträtteras som allvarliga och analytiska, medan meniga och civila/civila volontärer i armén är bekymmerslösa byfånar. Vad är avsikten? Att på ett bisarrt vis väga upp det sorgliga och traumatiska slaget och krigets vanvett? Kommer att tänka på Soldier Blue, som kom nära i tiden med denna. Soldier Blue använder ett liknande berättargrepp, men där finns en uppenbar poäng i användandet av humor för att visa det absurda. Här finns inte det.
Hangaround (Anmäl)   14/10 2012
En makalös film. Mörkaste humor och djupaste allvar, oftast på en och samma gång. Hur ska Okamoto och Shindo annars kunna hantera ett trauma av den här storleken?
Engravadlax (Anmäl)   4/10 2012
Som Japan's Longest Day är en stor del av filmen praktiskt taget dokumentärrekonstruktion, fast till skillnad från JPL är det inte skittråkigt, det är bara inte särskilt engagerande. I slutet blir det mer spelfilm, fast det urartar snart i typiskt antikrigsfilmiskt eländesmontage. 5/10.
Rune2000 (Anmäl)   28/12 2009
Jag hade svårt att komma in i filmen eftersom den i början inte kändes som en spelfilm utan mer som en dokumentläraktig skildring av slaget om Okinawa. Så småningom dök det upp ett bekant ansikte i form av Tatsuya Nakadai och handlingen började äntligen ta skepnad av en riktig bra spelfilm. "Den blodiga ön" har en hel del riktigt obehagliga scener som visar hur långt japanska armén kunde gå för att försvara nationen.
Hansuke (Anmäl)   12/5 2009
Stenhård Nakadai med sedvanlig iskall blick och pondus som icke är av denna värld
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Den blodiga ön