Den blodiga snaran

Originaltitel: Witchfinder General
Regissör:Michael Reeves
Utgivningsår:1968

Om Den blodiga snaran:

Vincent Price spelar en sadistisk häxjägare som hittar besatta människor där det passar honom.

Titel: Mark of the Devil
Regissör: Ken Russell
År: 1971
Genre: Drama, Skräck
Djävlarna

Vincent Price, Rupert Davies, Ian Ogilvy, Hilary Heath, Robert Russell, Nicky Henson, Tony Selby

Louis M Heyward, Ronald Bassett, Tom Baker, Michael Reeves

Skräck

Matthew Hopkins: Witchfinder General

Storbritannien
Med i listor: Tigon British Film Productions
Diskussioner om Den blodiga snaran  (0 diskussioner)
Kommentarer om Den blodiga snaran (36 st)
Tsurugi (Anmäl)   28/11 2017
Har så klart inget med “katolicismens framfart” att göra (häxjägaren är protestant och katoliker är offren i filmen) utan utspelar sig under Cromwells fortsättning på en lång förintelsekampanj mot katolicismen och katoliker i Storbritannien som bland annat utmynnade i folkmord på Irland. Men folk ser väl vad dom vill. Kärlekshistorien är viktig för storyn men känns ändå rätt svag och oengagerande. Genomgående vemodig film som jag tycker är sevärd trots att den känns ganska åldrad vid det här laget.
pufred (Anmäl)   3/1 2015
Historiskt episkt melodrama med lite skräckschabloner. Blod, tortyr, häxbränningar, vattenprov, hängningar och skrik..massa skrik. Den känns stundtals nästan lite parodisk åt monty python-hållet. Vincent Price är rätt bra men ännu en gång så förstör kärleksparet och schablonhjälten det mesta. Musiken är kärlekssentimental och känns också parodisk. En besvikelse men jag gillar karaktären och tiden. 2+/3-
Gordyal (Anmäl)   11/5 2014
Det luktar lite mesig Hammer, men det smakar mumma av smuts och feel bas-sleaze.Katolicismens framfart är svår att skoja bort, så emellanåt är det genuint obehagligt (även om detta inte är jämförbart med den grymmare "Mark of the Devil"). Andra halvan tappar filmen lite fart när det blir något halvtrött "historiskt action-äventyr" av det hela, men detta avhjälps mot slutet. Price är lysande hela tiden. (9-/15)
KnightVision (Anmäl)   4/5 2014
Besviken.