Den enda rätta

Originaltitel: Den eneste ene
Regissör:Susanne Bier
Utgivningsår:1999

Om Den enda rätta:

Vi får följa med några par i deras vardagsliv med många igenkännande situationer och förvecklingar. Möt hudterapeuten Sus, den eldige italienaren Sonny, nervvraket Lizzie och den lätt tafatte köksmontören Niller. Alla är så säkra på hur de vill ha det och vem de vill ha det med, men när de väl hittar den enda rätta kan det visa sig vara en helt annan...

Titel: Sex lektioner i kärlek
År: 1990
Genre: Kriminalare, Thriller
Film nr.: 19899
Den svarta cirkeln

Rafael Edholm, Paprika Steen, Sidse Babett Knudsen, Niels Olsen, Søs Egelind, Sofie Gråbøl, Lars Kaalund, Hella Joof

Kim Fupz Aakeson

Komedi, Romantik

The One and Only

Danmark
Diskussioner om Den enda rätta  (0 diskussioner)
Kommentarer om Den enda rätta (37 st)
Barneyk (Anmäl)   7/8 2017
Tycker inte den lyckas träffa riktigt rätt i tonen för mig, dödsfall i Seinfeldsk anda funkar inte för mig. Helt okej dock med ett par fina poänger, men mer än en tvåa räcker det inte till.
Dele (Anmäl)   1/8 2015
En godhjärtad men smått ansträngd historia på väl beprövat manér. Inte särskilt spännande, men trevlig om en inte sett alltför många av de 1000-tals liknande dramakomedier som finns därute.
Krille80 (Anmäl)   20/11 2014
En mycket dansk film, varm och god. Mänsklig och kärleksfull från början til slut. Gillar man danska komedier kommer man att älska denna. Härlig humor blandad med romantik och på många sätt är danskarna bättre än både amerikanerna och britterna på att göra romantiska komedier. Danskarna får det man tittar på att kännas verkligt. Mycket bra och kul.
Hypostas (Anmäl)   19/10 2013
Sidse Babett Knudsen är otroligt vacker i den här filmen, men Rafael Edholms fejkade brytning är enormt pinsam och påfrestande.
Sture Stenhög (Anmäl)   13/7 2013
Det tycks aldrig slå fel, när Susanne Bier gör drama så blir det väldigt bra, men när hon gör komedi så blir det inte bra alls. Man etablerar i princip alla filmens skämt redan i de första scenerna, de är inte roliga då, och det blir väldigt tröttsamt när hela filmen sen består av variationer på dessa skämt. Alla karaktärer är otroligt karikatyriska, den centrala kärlekshistorien känns framtvingad, och det finns ingen i det här jobbiga gänget som man riktigt kan gilla. Undantaget är möjligtvis ungen, och filmen är faktiskt bäst när den fokuserar på henne, det tillhör inte direkt vanligheterna. Jag ska dessutom ge filmen att den lyckas skapa en hyfsat originell story för att vara en film som helt och hållet förlitar sig på det icke-originella formatet för en romantisk komedi. En viss trivselfaktor infinner sig också, men en komedi står och faller med sin humor och sina karaktärer, och på det planet är det för dåligt
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Den enda rätta