Betyg idag: 2 106 Besökare idag: 6 749

Regissör:Hans Alfredson
Utgivningsår:1982
Antal betyg:19341 betyg

Om Den enfaldige mördaren:

Harmynte Sven växer upp i en liten by i Skåne under 1930-talet. Genom sitt handikapp har han svårt att göra sig förstådd och man kallar honom "Idioten". När modern dör utackorderas han till fabrikör Höglund, en hänsynslös man, som bara är glad när han kan skada någon. Men en dag talar änglarna till Sven; nu är tiden kommen att befria världen från Höglund.

Titel: Jean de Florette
Originaltitel: Vincent will Meer
Regissör: Ralf Huettner
År: 2010
Vincent Wants to Sea

Stellan Skarsgård, Hans Alfredson, Maria Johansson, Gösta Ekman, Lena Nyman, Lena-Pia Bernhardsson, Lars Amble, Nils Ahlrot, Per Myrberg, Cecilia Walton, Björn Andrésen

Hans Alfredson

Drama

Sverige

Recension Den enfaldige mördaren

- GinNTonic sätter betyg 5 och skriver:
Detta är en saga, som skildrar kampen mellan gott och ont i svart och vitt. I en vanlig berättelse skulle det kanske vara något att anmärka på, men detta är ingen vanlig berättelse. Det är en resa in i en mans förtrollade värld. Sven är en ung man som genom hela sitt liv fått lida för sitt handikapp. Eftersom han lider av harmynthet och gomspalt har han svårt att uttrycka sig förståeligt, vilket...

Recension av Den enfaldige mördaren - Läs hela!

Med i listor: AB Svenska Ord, Guldbaggar, Startpaket 1
Diskussioner om Den enfaldige mördaren  (0 diskussioner)
Kommentarer om Den enfaldige mördaren (235 st)
Rai (Anmäl)   07:32 9/12
Eftersom jag är allergisk mot Stellan Skarsgård och hans söner, som alla är mer än usla skådisar och har inget på vita duken att göra får den här filmen en stor ETTA!! Dessutom är filmen inge bra i sig!!!
smichael (Anmäl)   02:24 15/10
Enorm rollprestation av Hasse Alfredsson!
Filmfantast86 (Anmäl)   22:22 14/10
helt ok
martin eden (Anmäl)   12:05 1/10
[rek. 4] Ett svenskt mästerverk! Oerhört välgjord på att plan och Stellan Skarsgård och Hasse Alfredson är magnifika i sina roller! Humorn här är mycket mer nedtonad än i andra Hasse & Tage-filmer, även om de politiska övertonerna spelar stor roll. En fantastiskt välspelad och gripande film. Mästerverk!!! 5.
mammene (Anmäl)   20:05 22/9
En tid som varit, med utackorderingar som här skildras mycket bra, hur man såg på de som inte riktigt räknades. Det är kontraster som kämpar mot varandra, ondska och godhet. Stellan Skarsgård är enastående bra i sin roll och många med honom. Man skildrar tiden mycket bra, på ytan landsbygdens skimmer, men med hot utifrån och allt styrs med järnhand. Gripande, det som skiljer det ut det här är att det känns realistiskt .
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Den enfaldige mördaren