Den enfaldige mördaren

Regissör:Hans Alfredson
Utgivningsår:1982
Antal betyg:19375 betyg

Om Den enfaldige mördaren:

Harmynte Sven växer upp i en liten by i Skåne under 1930-talet. Genom sitt handikapp har han svårt att göra sig förstådd och man kallar honom "Idioten". När modern dör utackorderas han till fabrikör Höglund, en hänsynslös man, som bara är glad när han kan skada någon. Men en dag talar änglarna till Sven; nu är tiden kommen att befria världen från Höglund.

Titel: Jean de Florette
Originaltitel: Sling Blade
Regissör: Billy Bob Thornton
År: 1996
Sling Blade

Stellan Skarsgård, Hans Alfredson, Maria Johansson, Gösta Ekman, Lena Nyman, Lena-Pia Bernhardsson, Lars Amble, Nils Ahlrot, Per Myrberg, Cecilia Walton, Björn Andrésen

Hans Alfredson

Drama

The Simple-Minded Murderer

Sverige

Recension Den enfaldige mördaren

- GinNTonic sätter betyg 5 och skriver:
Detta är en saga, som skildrar kampen mellan gott och ont i svart och vitt. I en vanlig berättelse skulle det kanske vara något att anmärka på, men detta är ingen vanlig berättelse. Det är en resa in i en mans förtrollade värld. Sven är en ung man som genom hela sitt liv fått lida för sitt handikapp. Eftersom han lider av harmynthet och gomspalt har han svårt att uttrycka sig förståeligt, vilket...

Recension av Den enfaldige mördaren - Läs hela!

Med i listor: AB Svenska Ord, Guldbaggar, Startpaket 1
Diskussioner om Den enfaldige mördaren  (0 diskussioner)
Kommentarer om Den enfaldige mördaren (235 st)
wasteoftime (Anmäl)   23:03 8/11
Ett sådant oerhört mästerverk. Stella når sin topp tidigt i karriären och Hasse Alfredson spelar otroligt genomond. Det gör ont i själen att se på. Så otroligt bra. Välgjord på alla sätt, frånsett att man får se en stor ruta med lite för moderna leksaker i en av scenerna. Imponerande.
kryttan (Anmäl)   16:00 21/2
En film som visar att Sverige en gång i tiden kunde producera fantastiskt bra film. Stellan Skarsgård har aldrig varit bättre!
Rai (Anmäl)   9/12 2017
Eftersom jag är allergisk mot Stellan Skarsgård och hans söner, som alla är mer än usla skådisar och har inget på vita duken att göra får den här filmen en stor ETTA!! Dessutom är filmen inge bra i sig!!!
smichael (Anmäl)   15/10 2017
Enorm rollprestation av Hasse Alfredsson!
Filmfantast86 (Anmäl)   14/10 2017
helt ok