Den engelske patienten

Originaltitel: The English Patient
Regissör:Anthony Minghella
Utgivningsår:1996

Om Den engelske patienten:

Andra världskriget rasar i Nordafrika. En svårt skadad pilot räddas ur ett flygplansvrak i Sahara. Hans ansikte är bränt till oigenkännlighet, och hans minne är borta. Han väntar bara på att få dö, och en ung sjuksköterska delar väntetiden med honom. Under tiden som världen omkring dem långsamt vaknar efter flera års krig kommer hans minne tillbaka...

Baserad på romanen The English Patient av Michael Ondaatje från år 1992.
Se filmen på Plejmo

Regissör: Nikita Michalkov
År: 1998
Genre: Drama, Romantik
Barberaren i Sibirien

Ralph Fiennes, Juliette Binoche, Kristin Scott Thomas, Willem Dafoe, Naveen Andrews, Colin Firth, Julian Wadham, Jürgen Prochnow, Kevin Whately, Clive Merrison, Nino Castelnuovo, Hichem Rostom, Peter Rühring, Geordie Johnson

Anthony Minghella

Drama, Romantik, Krig

USA, Storbritannien

Recension Den engelske patienten

- jotnan sätter betyg 3 och skriver:
För att ha vunnit en hel rad Oscarstatyetter för nästan tjugo år sedan är The English Patient idag en relativt bortglömd film. Detta är första gången jag ser den, vilket är förvånansvärt med skådespelare som Juliette Binoche, Ralph Fiennes, Colin Firth och Willem Defoe inblandade. Men en imponerande lista med namn gör inte en per automatik imponerande film. Ralph Fiennes spelar Greve Laszlo de...

Recension av Den engelske patienten - Läs hela!

Med i listor: 90-tal Top 50, Drama Top 50, Krig Top 50, Oscars, Romantik Top 50, Startpaket 1
Diskussioner om Den engelske patienten  (0 diskussioner)
Kommentarer om Den engelske patienten (249 st)
Rai (Anmäl)   13/12 2018
Tja, kanske i lästa tempot men ok....
Pi-R (Anmäl)   9/12 2018
Ja, filimen kräver att man investerar i den, och tempot är omstundom långsamt. Men oj, så bra det är om man tar sig över tröskeln. "Casablanca", uppdaterad till 1990-talets skådespeleri, filmproduktion, och narrativa ideal. Scott Thomas och Binoche är så bra att det göt ont, manuset är ruskigt sinnrikt skrivet, foto och musik får en att tappa andan gång efter annan. Film på riktigt, helt enkelt. En mindre transportsträcka i mitten av filmen innebär en olycklig, och marginell, skönhetsfläck, men när eftertexterna rullar är det sedan länge glömt.
Filmfantast86 (Anmäl)   9/10 2017
Bra men tråkig
Krissla (Anmäl)   6/8 2017
Vacker på alla sätt och vis men så fruktansvärt lång och seg.
Sarakin76 (Anmäl)   10/5 2017
Riktig bra og kvalitativ film med Fiennes. Ligger i grenselandet mellom 4 0g 5.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Den engelske patienten