Den fantastiska resan

Originaltitel: Fantastic Voyage
Regissör:Richard Fleischer
Utgivningsår:1966

Om Den fantastiska resan:

En forskare blir attackerad av en fiende. När traditionella medicinska metoder för att rädda hans liv misslyckas, krymper man ett team av forskare till mikroskopisk storlek och injicerar dem i forskarens kropp. De upptäcker snart att det finns en sabotör bland dem.

Titel: 24-timmarsjakten
Regissör: Ken Hannam
År: 1981
Genre: Thriller, Science Fiction
The Day of the Triffids

William Redfield, Donald Pleasence, Arthur O'Connell, Arthur Kennedy, Edmond O'Brien, Raquel Welch, Stephen Boyd

Jerome Bixby, David Duncan, Harry Kleiner, Otto Klement

Äventyr, Science Fiction

Recension Den fantastiska resan

- Apefar sätter betyg 2 och skriver:
Riktar man kikaren mot 60- och 70 talet så finns det en guldgruva av både klassiska och udda framtidsfilmer att tillgå, se exempelvis Zardoz från 1974 och Logan’s Run från 1976 som båda är exempel på skruvade resor som inte var rädda för att göra något udda. Även fastän Fantastic Voyage är några år äldre än de ovan nämnda så förtjänar den gott en plats i samma familj och delar många likheter. Regissören...

Recension av Den fantastiska resan - Läs hela!

Diskussioner om Den fantastiska resan  (0 diskussioner)
Kommentarer om Den fantastiska resan (31 st)
MaxMackan (Anmäl)   23/5 2014
Fin liten sci-fi rulle. Man får ju slänga logiken åt fanders och bara njuta av den fantasifulla gestaltningen av människokroppen. Blir lite tråkig och förutsägbar och har ruttna könsstereotyper men ändå nära fyran.
myslas (Anmäl)   9/5 2014
I mina tonår gillade jag nyversionen "24-timmarsjakten" en hel del. Det var i mina ögon en rätt kul äventyrsfilm. Originalet känns mer som ett seriöst försök till sci-fi och i början är det riktigt bra. Sedan blir det bitvis lite långtråkigt när de är inne i kroppen. Dessutom är slutet bedrövligt. Men som helhet är det ändå en helt ok film, svag trea.
AlbinWesley (Anmäl)   26/1 2014
Det är väl inte den smartaste av sci fi-filmer, men rätt så oemotståndlig. Det blir ju lite som En cell-sam historia fast live action-film. Helt klart tillräckligt kul.
Anaythea (Anmäl)   10/1 2014
Nog visste de 1966 att antikroppar inte kan äta upp en ubåt. De måste de gjort.. De måste också vetat att om allt som miniaturiserats blir stort igen efter 60 minuter, så bör väl rimligtvis all utrrustning de lämnat kvar i gubbens kropp också bli stor och spränga honom något så fruktansvärt. Så, vi har en film med mysig stämning och som tar, åtminstone delar av sin story, från en bra bok. Det blir dock lite för mycket av det sensationella, och vetenskapsmännen som de konsulterat skäms nog lite för att de varit inblandade.
Gigi1943 (Anmäl)   12/8 2013
Det som jag tyckte bäst om var de fantastiska scenerierna inne i kroppen, tänk om det ändå var så vackert! Annars är ju storyn - visserligen ovanlig - men lite långtråkig och enfaldig tidvis. Märkligt men jag kände inte igen "sexbomben" Raquel W förrän efter en lång stund (hade hon löständer, eller???). Men filmen var helt okej.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Den fantastiska resan