Den fjärde mannen

Originaltitel: Den fjärde mannen
Regissör:Kristian Petri
Utgivningsår:2014

Om Den fjärde mannen:

1975 ockuperas västtyska ambassaden i Stockholm av tyska terrorister. Säkerhetspolisen anser i efterhand att terroristerna måste haft hjälp av folk i Sverige. 1989 mördas en man i sin lägenhet i centrala Stockholm. Det är en man som verkar ha levt ett oansenligt liv utan familj eller nära vänner. Den homofobe poliskommissarien Evert Bäckström avskriver snabbt fallet som ett ”bögmord”. Nutid, Lars Martin Johansson utses till ny chef för säkerhetspolisen. Hans första uppgift blir att granska ambassaddramat från 1975. Två nya namn har lagts in i mappen, varav det ena är offret från Bäckströms olösta mord 1989.

Titel: Tel Aviv
Originaltitel: Out in the Dark
Regissör: Michael Mayer (IV)
År: 2012
År: 2005
Genre: Drama, Kriminalare, Romantik, Thriller
Anthony Zimmer
Titel: To Each His Own Cinema
Originaltitel: Chacun son cinéma ou Ce petit coup au coeur quand la lumière s'éteint et que le film commence
Regissör: Gus Van Sant, David Cronenberg, Wim Wenders, Zhang Yimou, Jane Campion, Lars von Trier, Chen Kaige, Atom Egoyan, Theo Angelopoulos, Olivier Assayas, Ken Loach, Takeshi Kitano, Wong Kar-wai, Abbas Kiarostami, Alejandro G Iñárritu, Hou Hsiao-hsien
År: 2007
Genre: Drama, Komedi
To Each His Own Cinema

Rolf Lassgård, Helena af Sandeberg, Per Svensson, Claes Malmberg, Henrik Norlén, Shima Niavarani, Jacob Ericksson, Helena Bergström, Ida Engvoll, Erik Johansson (II), Sven Ahlström, Erik Ehn, Anders Johannisson, Kjell Bergqvist

Sara Heldt, Johan Widerberg

Drama, Thriller, Mini-serie

Another Time, Another Life

Sverige
Diskussioner om Den fjärde mannen  (0 diskussioner)
Kommentarer om Den fjärde mannen (12 st)
Roswall (Anmäl)   4/11 2017
Knastertorrt, vilket är en del av behållningen men också det den faller på.
AlbinWesley (Anmäl)   25/5 2016
I princip samma nivå på det mesta som i föregångaren, mycket dialog som är dålig, men tätt nog för en trea.
Fetjocke (Anmäl)   4/2 2015
Så sjukt dålig dialog. Inget skådespeleri eller personregi rår på den massiva obekväma känsla skådisarna känner när de måste uttala de stolpiga och klunsiga replikerna. Manus-fail!
Kalkonhönan (Anmäl)   12/1 2015
Bra mini-serie men Petri kan bättre än så här, spana in Detaljer och Tokyo Noise, eller läs någon av hans böcker!
Xeno (Anmäl)   10/1 2015
Riktigt bra och spännande!
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Den fjärde mannen