Den förste riddaren

Originaltitel: First Knight
Regissör:Jerry Zucker
Utgivningsår:1995

Om Den förste riddaren:

En främling anländer till Camelot där Lady Guinevere är på väg att gifta sig med Kung Arthur. Främlingens namn är Lancelot och han lyckas rädda den vackra ladyn när hon kidnappas av kungens fiende. Som tack för sin insats gör kungen Lancelot till en av sina riddare.

Titel: Robin Hood - Prince of Thieves
Regissör: Stephen Herek
År: 1993
Genre: Drama, Komedi, Familjefilm, Action, Romantik, Äventyr
De tre musketörerna
Titel: Legenden om den gröne riddaren
Originaltitel: Sword of the Valiant: The Legend of Sir Gawain and the Green Knight
Regissör: Stephen Weeks
År: 1984
Genre: Komedi, Romantik, Äventyr, Fantasy
Legenden om den gröne riddaren
Titel: Excalibur
Originaltitel: Excalibur
Regissör: John Boorman
År: 1981
Genre: Drama, Action, Romantik, Äventyr, Fantasy
Excalibur
Titel: I skuggan av ett krig
Originaltitel: Hanover Street
Regissör: Peter Hyams
År: 1979
Genre: Drama, Action, Romantik, Äventyr
I skuggan av ett krig

Sean Connery, Richard Gere, Julia Ormond, Ben Cross, Liam Cunningham, John Gielgud, Christopher Villiers, Alexis Denisof, Stuart Bunce, Ralph Ineson, Jane Robbins, Jean Marie Coffey, Paul Kynman, Paul Bentall

William Nicholson, Lorne Cameron, David Hoselton

Drama, Romantik, Äventyr

Med i listor: Arthur-sagan
Diskussioner om Den förste riddaren  (0 diskussioner)
Kommentarer om Den förste riddaren (174 st)
Rai (Anmäl)   4/1 2018
Riktig sömnpiller, gäsp igen!!!
andmoreagain (Anmäl)   31/12 2017
Kollar på den på TV nu...har sett ca 15 min. Jag ska vara givmild med betyget.
Solidus (Anmäl)   29/12 2017
"Den förste riddaren" är inte den bästa filmatiseringen om kung Arthur, men jag vill inte gå så långt att såga den så hårt som en del medlemmar gör. Låt oss titta på det positiva: 1. Fotot. Storslagna scener och vacker skogslandskap gör filmen behaglig att titta på. 2. Sean Connery. Den mannen kan bära upp vilken skit som helst. 3. Helt ok action. Stora slag med riktiga människor. Det kunde varit mycket sämre. Sedan finns det en hel del svagheter som titeln. Vad menar man? Gere är inte den förste riddare, då Arthur har en samling riddare runt omkring sig. Kärlekshistorien är också ett minus, då det känns mycket TV-såpa. Sist, men inte minst är problemet att filmen känns plastig, trots sin höga budget. En helt ok film, varken mer eller mindre.
Filmfantast86 (Anmäl)   22/10 2017
Sture Stenhög (Anmäl)   17/9 2017
Väldigt generiskt, och det känns trots allt mer 90-tal än medeltid, vilket väl inte direkt är ovanligt. Speciellt genomarbetat känns det inte, men det är iaf någorlunda underhållande, och Sean Connery är som alltid sevärd. Kan tänka mig att det här ändå funkar ganska bra om man tilltalas mer av genren än vad jag gör, men som en stunds förströelse dög det även åt mig
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Den förste riddaren