Den fria viljan

Originaltitel: Der Freie Wille
Regissör:Matthias Glasner
Utgivningsår:2006

Om Den fria viljan:

För nio år sedan våldtog och misshandlade han en kvinna. Efter lång tid på sluten psykiatrisk anstalt försöker Theo Stoer nu hitta sin plats i samhället. Det kvinnoförakt som fortfarande hemsöker honom kan bara mätas med föraktet han känner för sig själv. För att driva ut sina demoner ägnar han sig åt överdriven träning, långa bastubad och pornografi. Men när han på sitt nya arbete träffar Nettie, chefens dotter, drabbas Theo av nya, starka känslor.

Titel: Oslo 31 augusti
Regissör: Martin Scorsese
År: 1983
Genre: Drama, Komedi, Kriminalare
King of Comedy

Jürgen Vogel, Sabine Timoteo, André Hennicke, Manfred Zapatka, Judith Engel, Anna Brass, Anne-Kathrin Golinsky, Maya Bothe, Frank Wickermann, Anna De Carlo

Judith Angerbauer, Matthias Glasner, Jürgen Vogel

Drama, Kriminalare

The Free Will

Tyskland
Med i listor: Norrköping Filmfestival Flimmer 2006, Stockholm XVII Open Zone
Diskussioner om Den fria viljan  (0 diskussioner)
Kommentarer om Den fria viljan (59 st)
fabbe86 (Anmäl)   17/1 2016
Något utdragen mot slutet men en fucked up stark och nyanserad helhet!
#54 (Anmäl)   5/1 2016
Ett nära tre timmar långt lidande.
karlmats (Anmäl)   10/2 2015
Den här hyllade rullen känns lte som en blandning av Fassbinders långsamma realism och Herzogs nedpissning av sin egna publik. Någon underhållning är det verkligen inte tal om, gott så, men jag fäller domen på att jag inte bryr mig om Theos öde för fem öre. En riktig dolme som borde slängas i dammen är vad han är. Det psykologiska porträttet är säkert jättebra, och jag gillar Sabine Timoteo väldigt mycket som hans trasiga motpol. Men trots alla rapporter om gripande scener och människoöden sitter jag och blir uttråkad ganska snabbt. Nej, vill man se en tysk film om en karl som släpps ut ur fängelset utan aning om hur man lever utanför murarna, då är det fortfarande Berlin Alexanderplatz som gäller. Men jag förstår att den här blev hyllad också, det var bara inte för mig.
AlbertSpica (Anmäl)   10/12 2014
Börjar som en 4:a men blir efter det bara sjukt seg och jag tappar intresset hela tiden. Tog mig ca. 8 timmar att se den. Ett par bra scener här och där men betyget blir ändå en 2:a
Mr Lawrence (Anmäl)   23/10 2013
Känner mig helt nedbruten.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Den fria viljan