Den glade brevbäraren

Originaltitel: Jour de fête
Regissör:Jacques Tati
Utgivningsår:1949

Om Den glade brevbäraren:

Det är dags för byns årliga fest och mitt i festyran befinner sig byns brevbärare. Han blir retad för sitt ålderdomliga arbetssätt och beslutar sig för att modernisera sin verksamhet.

Titel: Semestersabotören
Regissör: Sam Wood
År: 1937
Genre: Komedi, Familjefilm
En dag på kapplöpningarna

Jacques Tati, Jacques Beauvais, Guy Decomble, Delcassan, Paul Frankeur, Roger Rafal, Santa Relli, Maine Vallée

Jacques Tati, Henri Marquet, René Wheeler

Komedi

Fest i byn

Frankrike
Med i listor: 40-tal Top 50
Diskussioner om Den glade brevbäraren  (0 diskussioner)
Kommentarer om Den glade brevbäraren (68 st)
Bumbi78 (Anmäl)   4/11 2017
En uppvisning i vad som skulle komma senare och med betydligt bättre resultat. Tramskomedi som inte är speciellt rolig även om det finns poänger. Känslan för detaljer och saker som hela tiden pågår i bakgrunden ses även här.
Dele (Anmäl)   26/1 2016
Tati har en fin iakttagelseförmå och är duktig på kroppsspråk, men även om "Fest i Byn" är en charmig långfilmsdebut med en hel del komiska höjdpunkter så gör den sig i mitt tycke bättre i kortfilmsformatet. Som helhet blir det lite tunt här. Finns i tre versioner; Den svartvita originalversionen från 1949, 86 minuter lång (som jag såg), delvis i färg (1964, 80 min) och helt i färg (1994, 77 min).
Krille80 (Anmäl)   18/1 2015
Jacques Tatis allra första långfilm(det blev dock bara 6 st sammanlagt) är en väldigt rolig film med härligt lyckad slapstick. Tatis stil påminner om Chaplins men Tati tog vara på sin längd över 190 cm och även ljudeffekter i sitt filmskapande som urskiljer honom. Tati är väldigt underhållande i sin roll som den cyklandes brevbäraren här.
andmoreagain (Anmäl)   25/12 2013
Lite underfundig men inte speciellt rolig. Blev faktiskt rätt så besviken...
the godfather (Anmäl)   30/4 2012
Inget mästerverk men inte heller någonting dåligt. en trea i betyg får den.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Den glade brevbäraren