Den glädjelösa gatan

Originaltitel: Die freudlose Gasse
Regissör:Georg Wilhelm Pabst
Utgivningsår:1925

Om Den glädjelösa gatan:

I Wien efter första världskriget finns en gata där det inte finns något att glädja sig åt. Fattigdom, hunger, våld och prostitution är element i denna film som censurerades sönder av samtidens censorer.

Titel: Asfalt
Originaltitel: Asphalt
Regissör: Joe May
Asfalt
Titel: Sista skrattet ...
Originaltitel: Der letzte Mann
Regissör: Andrzej Zulawski
År: 1970
Genre: Drama, Thriller, Skräck
The Third Part of the Night

Greta Garbo, Werner Krauss, Asta Nielsen, Robert Garrison, Valeska Gert, Henry Stuart, Tamara Geva, Gräfin Tolstoi, Einar Hansson, Agnes Esterhazy, Karl Etlinger, Jaro Fürth, Alexander Murski, Hertha von Walther

Willy Haas

Drama, Stumfilm

Joyless Street, The Joyless Street, The Street of Sorrow

Tyskland
Diskussioner om Den glädjelösa gatan  (0 diskussioner)
Kommentarer om Den glädjelösa gatan (12 st)
JimCarrey (Anmäl)   4/6 2013
Otroligt cool och det som verkligen lyfter upp det på fyran är det helt magiska ljudspåret som jag inte vet datumet på men helt underbar upplevelse
emilstjernholm (Anmäl)   23/10 2012
Mörk och suggestiv film om misären i Weiman-republiken. Garbo gör här en fin insats i en lite mer nedtonad roll. Därutöver är det värt att notera att Pabsts bildspråk är tilltalande. Rolig parallell till dagens finanskris att mordet skedde på Hotel Merkl.
AndreaFurberg (Anmäl)   28/2 2010
stundom magisk. maffiga miljöer och förfärligt graciösa 20-tals klänningar och tjejfrisyrer. och Garbo är verkligen övernaturligt vacker. en sådan känsla och stil. jag gillar med stumfilm och denna film att det är lite sådär hipp som happ på ett sätt, med små utvikningar och sådär menar jag, det gör det hela mystiskt och sännande. ibland kommer det ett klipp då nån verkar bli helt galen och gör grimaser alldeles oprovocerat.
goeran (Anmäl)   12/11 2009
En mycket välgjord melodram men snyggt foto och goda skådespelarinsatser. Allra bäst är givetvis Greta Garbo och Asta Nielsen. Den nya dvd-utgåvan från Edition filmmuseum (151 minuter) innehåller mycket bra musik av Aljoscha Zimmernann.
Tonti (Anmäl)   26/3 2009
En mycket skickligt gjord och gripande film som lyckas knyta ihop de många trådarna på ett bra sätt. Vissa scener är särskilt bra och Matti Byes ackompanjemang var inte mindre än lysande.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Den glädjelösa gatan